Dit zijn de beste elektrische fatbikes
FietstestWat te vertellen over onze nieuwe testcategorie ‘fatbike’? Zien is geloven! De wielen zijn ‘oversized’, geschikt voor het rijden op een zachte ondergrond als sneeuw, zand, moeras of modder. Er wordt op geracet, maar wij gebruiken ze ook voor de goede sier in de stad. Relaxed, laag, krachtig en gemakzuchtig kunnen ze zijn. Als het rijden op een Harley-Davidson, maar dan een van het geslacht e-bike.
De Phatfour die Marijn Dekkers (17) tijdens een testdag probeerde, ziet er met z’n dikke banden en opvallende frame uit als een motor. Toch koos de vwo-scholier uit het Brabantse Vlijmen uiteindelijk, na zijn bezoek aan de ADR Fietstest in Utrecht, voor een doodgewone stadsfiets, een Cortina. Hij wil er dagelijks mee heen en weer fietsen naar zijn school in Rosmalen. Dat is nu al een aardig eindje fietsen, maar in het nieuwe schooljaar nog verder. ,,Onze school gaat verhuizen waardoor de enkele afstand tussen Vlijmen en Rosmalen 18 kilometer wordt.’’
Cadeautje
Dat is te ver om nog lekker met een gewone fiets te rijden. En daarom mocht hij als cadeautje (‘met gelimiteerd budget, hoor’) voor zijn zeventiende verjaardag een elektrische fiets uitzoeken.
,,Mijn ouders hadden gelezen over de ADR Fietstest, we zijn er samen naartoe gegaan. Ik heb een paar stadsfietsen geprobeerd. En ook de Phatfour, voor de lol.’’ Als alledaags vervoermiddel zag hij dit bijzondere exemplaar onder de e-bikes niet zo zitten. ,,Past niet in het fietsenrek’’, lacht Marijn. ,,Maar hij is echt heel leuk. Stoer, supervet.’’
Wie is TestKees?
Namens de Fietsersbond neemt consumentenvoorlichter ir. Kees Bakker, ook wel Testkees, al twintig jaar fietsen en e-bikes onder de loep. Hij is een autoriteit op fietsgebied, in de ruimste zin. ,,Staar je niet blind op merknamen”, is zijn advies. ,,Kijk naar de onderdelen. Alle merken zijn afhankelijk van dezelfde onderdelenleveranciers.’’ Op deze pagina’s geeft hij reviews bij alle e-bikes die Best Getest of Beste Koop zijn.
Meer adviezen weten? Zie ook fietsersbond.nl/testkees.
Na de testdag bezocht hij in de buurt van zijn woonplaats nog wat fietshandelaren om meer fietsen te testen. De Cortina bleek de meest praktische keuze. Geen bagagerek voorop voor de schooltas zoals veel leeftijdgenoten doen, nee, hij heeft gewoon zijn tas op zijn rug.
Dat een elektrische fiets lekker rijdt weet Marijn inmiddels maar al te goed. In plaats van ruim 40 minuten is hij nu binnen een half uur op school. Met de ondersteuning in de hoogste stand, 25 per uur. Zonder helm, dat wel. ,,Zolang het niet hoeft, doe ik dat ook niet’’, zegt hij eerlijk.
‘Heerlijk om op te rijden’
SUPER73 ZX | €2699
Eindcijfer test: 7,8
Rijeigenschappen ★★★★
Comfort ★★★★
Prijs/kwaliteit ★★★
Motor/ondersteuning ★★★★
Display/bediening ★★★
Uit de testverslagen bij de ‘winnende’ ZX: ‘Fantastisch zadel voor twee personen, altijd op de perfecte afstand van het stuur’, ‘heerlijk om op te rijden, is eigenlijk geen fiets meer’, ‘meer brommer dan fietsgevoel’, ‘heerlijke beachcruiser met robuuste banden die veilig aanvoelt’. En een tester die nuchter bleef onder het somptueuze genot van deze gemaksfiets: ‘Open kettingkast toch zeker een minpunt, gat onder het zadel geeft het idee dat ik wat mis’. En uit de plus- en minpunten van de testers: krachtige ondersteuning, fris design, geruisloze motor, sterk frame. Als enige zeurpunt: ‘kabels niet weggewerkt’.
TESTKEES: Het voorbeeld van een fatbike met krachtige motor waarbij je zelf nauwelijks iets hoeft te doen. Dankzij de buddyseat kun je makkelijk iemand meenemen. Nadeel is wel dat die niet in hoogte verstelbaar is. Dus bijna iedereen rijdt met een te laag zadel. De open aandrijving is kwetsbaar en een risico voor je broek, ook door het ontbreken van een kettingscherm en goed voorspatbord.
‘Je hoeft amper te trappen, de fiets doet alles voor je’
Rad Power Bikes RadRunner 2 | €1499
Eindcijfer test: 7,7
Rijeigenschappen ★★★★
Comfort ★★★★
Prijs/kwaliteit ★★★★
Motor/ondersteuning ★★★★
Display/bediening ★★★★
Slechts één tiende puntje minder in de telling dan Best getest, maar met een prijs/kwaliteitsscore die merkbaar hoger is: de RadRunner 2 van Rad Power Bikes. Hoe dat komt? ‘Je hoeft amper te trappen, de fiets doet alles voor je. Het is eigenlijk een soort kleine motor’, ‘prima voor stadsgebruik’ of ‘gewoon super chill’. Maar voor andere testers is hij het ‘net niet’: ‘Weinig ondersteuning bij tegenwind’, ‘bij hoge snelheid is het vervelend dat je niet kunt schakelen’. Ook: ‘Leuke fiets voor een leuke prijs.’
TESTKEES: Een fatbike die meer te gebruiken is als gewone fiets door het in hoogte verstelbare zadel en de gewone bagagedrager. Wel met de typische ondersteuning waarbij je zelf niet veel hoeft te doen en het comfort van de brede banden. De fiets heeft slechts één versnelling en dat is in de stad, in combinatie met de achterwielmotor, voldoende. Ook hier het nadeel van de slecht afgeschermde aandrijving.
Eindcijfer test: 7,5
De plussen: positie display op het stuur, prettig zadel, duidelijke display, krachtige ondersteuning, aangenaam zitcomfort. Enige minpuntje: het is een zware fiets.
Eindcijfer test: 7,4
De één: ‘Valt op in het verkeer. Constante vaart. Mooi design. Zacht zadel. Zit prettig.’ De ander: ‘Ziet er lomp uit en zit niet lekker. Verder stuurt hij ook zwaar.’ Toch krijgt hij meer dan een dikke voldoende. De motor maakt wel wat geluid.
Eindcijfer test: 7,3
Een samenvatting: krachtige ondersteuning, geruisloze motor, soepele ondersteuning, duidelijke display, goede vering. Maar ook: zware fiets en kabels niet weggewerkt. ‘Heerlijke fiets!’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is drie zitplaatsen op de achterbank uit de tijd?’
‘Wij hebben drie kinderen en het is mij opgevallen dat de laatste jaren de achterbanken van auto’s nogal veranderd zijn’, aldus lezer Arjan van Erven in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Was het eerst echt een bank, nu zijn het vaak twee stoelen met een hobbel in het midden. Hoe passen er nog drie kinderen (met en zonder stoeltjes) of drie volwassenen op zo’n achterbank? Voor korte reizen is het vaak prima te doen, maar langer dan een half uur zitten op de middelste plek is bij veel auto’s een uitdaging.’ -
Franse politie crasht met snelle interventie-bolide
Het Franse politiekorps heeft sinds mei de beschikking over 26 snelle Alpines. De 252 pk sterke sportwagens vervangen de Renault Mégane RS, maar sinds een paar dagen zijn er nog maar 25 van over. -
PREMIUM
Kies de regenton die bij jou past en laat die regen maar komen
Planten water geven, ramen lappen en zelfs de wc doorspoelen: je kunt een hoop doen met regenwater. Maar dan moet je het wel eerst opvangen. Een regenton biedt de oplossing. -
Baden tijdens het laden: Tesla zet zwembad naast superchargers in Duitsland
Tesla wil het opladen van de auto voor klanten leuker maken tijdens de verplichte reisonderbreking. Een eerste aanzet wordt gegeven door het plaatsen van een zwembad bij een van de grootste Tesla-laadstations ter wereld.
-
PREMIUM‘Super-openbaar vervoer’
Pak ik de auto, bus of toch de trein? Met één druk op je telefoon zie je straks hoe je het snelst (en goedkoopst) reist
In één oogopslag zien hoe je het snelst en het goedkoopst van A naar B kan reizen met de trein, de bus, de deelauto, -scooter of de leenfiets. Dat kan straks in Zuid-Holland, en uiteindelijk doet ook de trein van Alphen naar Gouda en vice versa mee. -
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden. -
PREMIUMmijn allessie
Aan Amerikanen bij Silvia en Ruud geen gebrek: ‘We noemen deze Christine 2, naar 't boek van Stephen King’
In hun kindertijd waren Silvia Brinkerink (58) en Ruud Geurts (54) al verknocht aan auto’s. Toen ze ‘groot’ werden had zij met haar ex een garagebedrijf en sleutelde hij hobbymatig heel wat af. Het lot bracht hen bij elkaar en de liefde voor Amerikaanse auto’s is de gemene deler. Ze hebben er maar liefst drie voor de deur staan.