Volledig scherm
In de zomer maken de meeste caravans de langste reis van het jaar. En juist dan is de kans groot dat mankementen aan het licht komen. © ANP

Dit zijn de meest voorkomende mankementen bij caravans

Veel caravans maken in de zomer hun langste reis van het jaar. Maar juist als er veel kilometers worden gereden, is de kans groot dat er mankementen aan het licht komen. Caravanfabrikant Knaus heeft geanalyseerd wat er doorgaans het eerst kapot gaat in of aan een caravan.

Daarbij is vooral gekeken naar de veiligheid. Natuurlijk zijn veel onderdelen kwetsbaar in een caravan. Zo is de simpele vergrendeling van deuren en kastjes al jaren een doorn in het oog van kampeerders. Ook lekkages zijn een steeds weer terugkerend probleem, al hebben veel caravanfabrikanten de afgelopen jaren daar bij de constructie meer rekening mee gehouden.

Als caravans ouder worden, gaan meestal eerst de remmen en de verlichting eraan, constateert Knaus. Het is dus verstandig die voor de reis goed te controleren. Andere problemen op langere termijn doen zich voor bij de dissel (het gedeelte waar de koppeling met de auto is ondergebracht), het neuswiel, de breekkabel en de koppelingsklem (waarmee de caravan op de trekhaak van de auto wordt geplaatst).

Omdat caravans in de regel langer stilstaan dan kampeerauto’s, zijn de banden vaak al na een paar jaar versleten. Ook al is er weinig mee gereden, het rubber gaat na langdurige stilstand op enig moment haarscheurtjes vertonen, met het risico van een klapband als gevolg. Met een jaar of zes is een band al behoorlijk op leeftijd, al is het wettelijk dan nog wel toegestaan om ermee door te rijden. De wet schrijft alleen een minimale profieldiepte voor van 1,6 millimeter.

Eerder deze maand bleek uit een steekproef van de Bovag dat bijna 30 procent van de caravans, en de helft van de vouwwagens, rijdt met verouderde banden. De Bovag controleerde 150 caravans en vouwwagens. Een op de drie caravans reed met banden die ouder waren dan januari 2013. De fabricagedatum is heel simpel zelf af te lezen van de band, want die staat vermeld met vier cijfers achter de letters DOT. De eerste twee cijfers staan voor de productieweek en de laatste twee voor het productiejaar.

Volledig scherm
Het is altijd verstandig om de caravan goed te checken voor vertrek. Maar ook bij terugkomst is dit belangrijk. Tijdens de vakantie kunnen onderdelen het immers begeven hebben. © ADR