Volledig scherm
© AFP

Dit zijn de milieuvriendelijkste auto's volgens de ADAC en ze zijn niet elektrisch

De Duitse automobielorganisatie ADAC houdt jaarlijks een grote ecotest. In 2019 werden 122 auto's onderzocht. En daar komt één motortype als grote winnaar uit.

Om tot haar conclusie te komen, ging de ADAC niet over één nacht ijs. De modellen werden zowel op de testbank als op de openbare weg getest volgens een vast stramien. Het gaat dus om eigenhandig en objectief verzamelde data van de Duitse evenknie van de ANWB die de uitstoot van onder andere CO2 en NOx in kaart brengt.

Elektrische auto's krijgen een CO2-uitstoot die berekend wordt via de gemiddelde CO2 die wordt uitgestoten bij de elektriciteitsproductie in Duitsland. Deze ligt door een aantal koolcentrales bij onze oosterburen wel hoger dan in Nederland. De resultaten van ADAC eenvoudigweg extrapoleren naar Nederland is dus net iets te kort door de bocht.

Aardgas als winnaar, grote SUV als verliezer

Verrassend genoeg komen auto's op CNG (aardgas) als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement. Voorts vinden we enkele hybrides en elektrische auto's in de top 10. De eerste diesel staat op plaats elf (Citroën C4 Cactus BlueHDi 100), de eerste benzine op 15 (Skoda Fabia 1.0 TSI).

Volkswagen Golf TGI.
Volledig scherm
Volkswagen Golf TGI. © Volkswagen

Wie komt er slecht uit de test? Duidelijk de grote SUV. Grotere puur elektrische auto's als de Audi e-tron (een naar drie sterren vertaalde score) doen het opmerkelijk slechter dan lichtere, kleinere EV’s zoals de BMW i3 en Kia e-Niro (vijf sterren). Gulzige sportieve SUV's als de 354 pk sterke Porsche Macan bungelen logischerwijs helemaal onderaan de lijst.

Alleen auto's met een uitlaatgasreinigingssysteem dat niet in alle rijsituaties even goed werkt, zoals op de snelweg in de Honda CR-V 1.5 Turbo of in de Volvo XC90 D5 AWD, scoren nog slechter dan de Macan. Al brengt de automobielorganisatie voor de Volvo de XC90 B5 als alternatief naar voren, die dankzij de verbeterde uitlaatgasreiniging aanzienlijk schoner is en drie sterren krijgt in de Ecotest.

Hieronder kun je de top 20 bekijken, voor de volledige lijst sturen we je graag door naar de website van ADAC (pagina in het Duits).

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.