Volledig scherm
© Reuter

Dodelijk ongeval zelfrijdende auto Uber veroorzaakt door softwarefout

De dood van een 49-jarige vrouw die in de VS werd doodgereden door een zelfrijdende auto van Uber, is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een softwarefout, een 'glitch'. Deze krant schreef al eerder over softwarefouten als grootste uitdaging bij autonome auto's.

Volgens een officieel rapport 'zagen' de sensoren de voetganger wel, maar besloot de software niet te reageren. Waarschijnlijk classificeerde de auto de vrouw als 'false positive', oftewel een object dat geen gevaar vormt voor de auto, zoals bijvoorbeeld een plastic zak op straat. Het is niet voor het eerst dat een computer van een zelfrijdende auto een situatie verkeerd interpreteert.

Glitch

De fouten worden vooral veroorzaakt door de enorme hoeveelheid complexe verkeerssituaties die door de software moet worden beoordeeld. De Amerikaanse staat Californië verplicht bedrijven die testen met zelfrijdende voertuigen dan ook om alle fouten te rapporteren waarvoor een operator moest ingrijpen. Dat er nogal eens een 'bug' of 'glitch' in de nieuwe software zit, blijkt uit een korte bloemlezing van  de meest voorkomende problemen:

- Cruise Automation (General Motors) had problemen met de kegels bij wegenwerkzaamheden. Een van hun zelfstandige auto’s remde ook te laat voor een stopbord. Zorgwekkender: prototypes probeerden van rijstrook te wisselen naar een tegengestelde strook met snel verkeer of wilden een te smalle straat inrijden.

- Waymo (Google) – dat onlangs betrokken was bij een ongeval in Arizona – heeft ook bugs gehad waarbij de auto straten probeerde in te rijden die te smal waren.

- Baidu zag de bestuurder ingrijpen omdat een verkeerslicht 'slecht geklasseerd' was, maar ook omdat voetgangers laat werden opgemerkt.

- De teams van Delphi kwamen in de problemen door illegaal weggedrag van andere bestuurders, maar ook door een gps die niet meer wist waar hij zich bevond.

- AI werd eveneens geconfronteerd met navigatieproblemen, maar ook met 'schokkend en oncomfortabel' remmen.

- Bij Telenav verwarde het prototype een rotonde met een stilstaande auto en mislukte een parkeermanoeuvre verschillende keren.

- Nissan maakte zelfs mee dat het hele autonome rijsysteem uitviel.