Doek valt voor de VW Kever
Hij was net zo populair bij de nazi’s als bij de hippies: op 10 juli viel definitief het doek voor de Volkswagen Kever. Het klassieke model ging jaren geleden al uit productie, maar nu moet ook het retromodel Beetle eraan geloven.
De laatste stuiptrekking van het retromodel was een Final Edition. Daar zijn er 5.961 van gemaakt en het allerlaatste exemplaar gaat het museum in. Maar niet voordat in de Volkswagen-fabriek in het Mexicaans Puebla eerst uitgebreid met een heuse ceremonie werd stilgestaan bij het definitieve einde van de Kever.
De Kever is een stijlicoon, net zoals het flesje Coca-Cola. Wie de bedenker van de Kever is, daar zal altijd discussie over bestaan. Was het de joodse ingenieur Josef Ganz? Velen gaan daar inmiddels vanuit. Feit is dat ingenieur Ferdinand Porsche het Volkswagen-project voor de nazi's leidde. In die jaren werd hij nog Kraft durch Freude (KdF) Wagen genoemd en werd hij door de nazi’s als marketinginstrument ingezet om het grote publiek te verleiden. De Kever moest de auto voor het volk worden, hij zou de massa mobiel maken en er werd zelfs een spaarsysteem bedacht om hem betaalbaar te maken. Maar voordat de Kever bij het grote publiek belandde, trok Adolf Hitler de stekker uit de autofabriek, die hij nota bene zelf met veel ceremonie had geopend. In plaats van auto's moest de fabriek ineens oorlogsvoertuigen maken en het publiek kon fluiten naar ‘de eigen auto’ die hij hen had beloofd.
Geallieerden
Na de Tweede Wereldoorlog wordt de autofabriek en ook de Kever nieuw leven ingeblazen door de geallieerden. Op 27 december 1945 rolt de allereerste VW Kever van de band. Aanvankelijk lijkt geen enkel ander land geïnteresseerd in de Volkswagen met zijn oorlogsverleden. Maar de Nederlandse autohandelaar Ben Pon ziet er wel brood in. Nederland wordt in 1947 het eerste exportland voor Volkswagen en later regelt Pon ook de export van de Kever naar de VS.
Over de hele wereld wordt de Volkswagen uiteindelijk een succes. In Nederland kost hij in de beginjaren nog geen 3.000 gulden. In Europa valt in 1978 het doek voor de klassieke Kever. Hij is dan inmiddels opgevolgd door de Golf. In Mexico blijft hij tot 2003 nog in productie. Uiteindelijk zijn er meer dan 21 miljoen auto's van het origineel verkocht en daarmee is dit met de Ford T en de Toyota Corolla een van de meest verkochte auto’s ter wereld.
In 1997 verrast Volkswagen met een retroversie: de New Beetle, die vooral in de VS populair wordt. Europeanen zijn er minder van gecharmeerd. De New Beetle is technisch gebaseerd op de Golf, maar zijn design is wel degelijk een knipoog naar de klassieker. Het is dit retromodel dat vandaag uit productie gaat. Intussen blijft het de vraag of we de Kever nu inderdaad nooit meer zullen terugzien. Regelmatig gaan er geruchten dat VW hem de komende jaren toch weer in een moderne versie uit zal brengen, maar dan elektrisch.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nieuwe elektrische Volkswagen ID.3 met zes jaar gratis onderhoud
De eerste als volledig elektrische auto ontwikkelde Volkswagen krijgt de naam ID.3 en wordt geleverd met zes jaar lang gratis onderhoud en APK. Hij komt in verschillende versies op de markt, met reikwijdten variërend van 330 tot 550 kilometer (volgens de WLTP-norm). In Duitsland zullen de prijzen net onder de €30.000 beginnen, maar over de Nederlandse vanaf-prijs is nog niets bekendgemaakt. -
Video
Elektrische Volkswagen verbreekt record van Formule 1-auto
Volkswagen heeft met zijn elektrische ID.R de 1,86 km lange heuvelklim op het Goodwood Festival of Speed in 39,9 seconden afgelegd. Daarmee is het record dat in 1999 door coureur Nick Heidfeld met een Formule 1-auto op 41,6 seconden werd gezet, verbroken. -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
Auto van voormalig dictator heeft minimumprijs van slechts 500 euro
Een Renault Fuego GTS die de voormalige Roemeense dictator Nicolae Ceausescu ooit aan zijn dochter gaf, wordt binnenkort geveild. De vanafprijs van deze coupé werd vastgesteld op 500 euro. -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg?
-
drama Italië
Auto van moeder rijdt zonder handrem schoolplein op: kleuter (4) overlijdt, vier gewonden
In de Italiaanse stad L’Aquila is een auto zonder handrem van een heuvel gereden en op de speelplaats van een kleuterschool terechtgekomen. Een kind (4) dat op het plein aan het spelen was, overleefde dat ongeluk niet. Vier andere kinderen raakten gewond. -
Zelfrijdende Volkswagens op proef in stadsverkeer
Volkswagen is begonnen met het testen van zelfrijdende auto's in stadsverkeer. De opvallende hoeveelheid apparatuur bovenop de auto's doet vermoeden dat deze technologie nog een lange weg te gaan heeft, maar dat valt wel mee. Laserscanners en radars zijn tegenwoordig ook al in klein formaat verkrijgbaar. -
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin.