‘Door smartphones gaat het verkeerslicht eerder weer op rood’
Verkeerslichten springen eerder op rood door het gebruik van de smartphone achter het stuur, zo blijkt uit Belgisch onderzoek. Door de smartphone trekken automobilisten trager op, waardoor de sensoren in het wegdek een onjuiste inschatting maken.
Veel automobilisten in Nederland vermoedden het al: automobilisten die een gat laten vallen bij het wegrijden, zorgen ervoor dat verkeerslichten sneller op rood springen. Geen probleem voor de trage automobilist zelf omdat deze vaak nog net door oranje kan rijden, maar wel voor de auto's erachter.
De detectielussen van de verkeerslichten raken in de war door weifelende automobilisten, zo bleek al eerder tijdens Belgisch onderzoek. ,,De sensoren denken dat het minder druk is dan het in werkelijkheid is, waardoor ze weer op rood springen”, aldus een woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer.
In België heeft 99 procent van alle kruispunten onder meer detectielussen of camera’s voor het signaleren voor drukte op de weg en ook in Nederland is het merendeel van alle kruispunten voorzien van detectieapparatuur. Aansluiten bij het wegrijden voor een verkeerslicht helpt dus misschien niet direct jouw voortgang in het verkeer, maar wel de wachtenden achter je en het bevordert tevens de doorstroming in het verkeer.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
Ambulances krijgen vaker automatisch groen licht
De komende jaren staat een verdubbeling van het aantal ‘slimme verkeerslichten’ op de planning. Deze zetten het licht automatisch op groen voor ambulances die met sirene en blauwe lichten aankomen bij een kruising. Momenteel staan er al 800 van deze slimme verkeerslichten in Nederland, maar daar komen er 1.000 bij. -
VRAAG & ANTWOORD
‘In andere landen is bellen verboden als je stilstaat met de auto’
,,In deze rubriek stond onlangs dat je een telefoon wel mag vasthouden als de auto stilstaat, zoals bij een rood verkeerslicht’’, schrijft lezer Dick van Kooten. ,,In het Britse tv-programma Traffic Cops zag ik dat de politie iemand bekeurde die dat deed. Het leek mij nuttig om te melden dat dit in het buitenland soms wel verboden is.’’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Een bon voor een te brede auto?
‘Bij wegwerkzaamheden is een van de rijstroken vaak verboden voor auto’s die meer dan 2 meter breed zijn. De meeste moderne, grote auto’s zijn echter van spiegel tot spiegel vrijwel zeker meer dan 2 meter breed. Wat zegt de politie of de verzekering bij een ongeval met zo’n te brede auto?’, vraagt lezer Rik Koorenhof in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Kinderen waarschuwen hun moeder voor flitser met bord in de berm: ‘Pas op mama flitser’
Een moeder heeft op Moederdag een wel heel bijzonder cadeau gekregen van haar kinderen: een speciaal bord om haar te waarschuwen voor de beruchtste flitspaal van Nederland.
-
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mogen motorfietsen meer herrie maken?’
‘Waarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan auto’s?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘In sommige gebieden is de overlast fors.’