Volledig scherm
Met een rijbewijs B mag je een personenbusje met acht passagiers rijden, mits het totaalgewicht onder de 3500 kilo blijft. © Ton van de Meulenhof

Door zware accu is rijbewijs B niet meer genoeg voor busje vol mensen

Elektrische auto's zijn door de accu's loeizwaar. Zo zwaar dat soms een rijbewijs B niet genoeg is om er in te mogen rijden. Personenvervoer met elektrische busjes wordt daardoor lastig.

De overgang van het personenvervoer naar elektrische busjes dreigt zelfs spaak te lopen door Europese regelgeving, waarschuwen RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Ze wijzen erop dat duizenden chauffeurs die bijvoorbeeld kinderen en mensen die zorg nodig hebben vervoeren, niet bevoegd zijn om elektrische busjes te besturen. Want die elektrische versies zijn honderden kilo's zwaarder dan hun tegenhangers op fossiele brandstoffen en daarom is het busrijbewijs D ervoor verplicht. Met een rijbewijs B mag je een busje tot maar 3500 kilo (autogewicht en laadvermogen opgeteld) rijden.

RAI en KNV balen ervan dat de Europese Commissie geen ontheffing verleent voor het personenvervoer, terwijl de komende vijf jaar wel een uitzondering wordt gemaakt voor bestelbusjes, om de overgang naar elektrisch te stimuleren. ,,Dit besluit staat haaks op het gezamenlijk streven om zowel de klimaat- als luchtvervuilingsproblemen terug te dringen'', zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging.

Busjes voor personenvervoer worden gebruikt voor zorg- en leerlingvervoer. Er zijn 15.000 chauffeurs in werkzaam die allemaal een busrijbewijs moeten halen voordat ze in een elektrisch busje zwaarder dan 3500 kilo mogen rijden. Dat zijn vooral de busjes voor vervoer van bijvoorbeeld gehandicapten en ouderen waar ook een rolstoel in mee moet kunnen. Die eisen maken de taxi’s zwaarder. 

De brancheorganisaties roepen minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen op de kwestie aan te kaarten in Brussel.