DS 7 Crossback E-Tense 4x4: comfortabel topmodel
RIJ-IMPRESSIEMet efficiënte plug-in hybridetechnologie en geavanceerde hulpsystemen die het leven van de inzittenden veraangenamen, is de DS 7 Crossback E-Tense 4x4 zijn rol als topmodel uit de SUV-reeks van het Franse merk op het avantgardistisch gevormde lijf geschreven.
Vanaf 2025 bouwt DS Automobiles geen auto’s meer met uitsluitend een benzine- of dieselmotor. Elektrificatie is het credo voor de toekomst, en als de aandrijflijn niet volledig elektrisch is, dan heeft de DS op z’n minst een elektrische energiebron die zich met de beslommeringen van de verbrandingsmotor bemoeit. Na de 100% elektrische DS 3 Crossback E-Tense, volgt nu een plug-in hybrideversie van de DS 7 Crossback, de grote SUV van het Franse merk.
1 op 76,9
In het E-Tense gedoopte topmodel van de DS 7-reeks werkt een 200 pk sterke 1,6-liter turbomotor op benzine samen met een elektromotor die 110 pk op de voorwielen overbrengt, alsmede een elektrische aandrijfunit tussen de achterwielen, op zijn beurt goed voor 112 pk. Het gecombineerde vermogen van 300 pk en het maximum koppel van 520 Nm wordt door een achttraps automaat verdeeld over alle vier de wielen. Precies zoals in de Peugeot 5008 PHEV en Opel Grandland Hybrid4. In 5,9 seconden zit je met de DS 7 Crossback E-Tense op de honderd. Berekend volgens de WLTP-methode is met inzet van de volledige accucapaciteit een gemiddeld benzineverbruik van 1,3 liter op 100 kilometer (1 op 76,9) mogelijk.
Puttend uit de 13,2 kWh die de accu’s onder de achterbank kunnen leveren, ligt naar WLTP-normering een elektrische actieradius van 58 kilometer in het verschiet. Maar in de praktijk wordt de stroomvoorraad er niet in één keer volledig doorheen gejaagd. Aan de hand van de ingevoerde bestemming in het navigatiesysteem berekent de boordelektronica van de DS 7 Crossback E-Tense 4x4 hoe de elektriciteit over de te verrijden afstand zo efficiënt mogelijk kan worden ingezet. Onderweg wordt stroom opgewekt door regeneratie van de remenergie, een effect dat in de B-stand van de automaat (Brake) verder wordt versterkt. Daarnaast consumeert de verbrandingsmotor een drupje extra benzine om de batterijen bij te laden. Je kunt de elektronica opdracht geven een stroombuffer achter de hand te houden als het drukke centrum van een grote stad je bestemming is. Natuurlijk wil je na de koffie ook weer met een schoon geweten terug naar huis; aan een laadpunt met een stroomsterkte van 32 Ampère neemt het twee uur in beslag om de accu’s weer volledig op te laden.
Vijf rijprogramma’s
De wijze waarop de turbomotor samenwerkt met beide elektromotoren, zal geen mens als oncomfortabel ervaren. In de DS 7 Crossback verloopt de inzet van alle drie de energiebronnen volkomen schokloos, hooguit hoor je de turbomotor ergens op de achtergrond aanslaan. Je hebt keuze uit vijf verschillende rijprogramma’s: volledig elektrisch, als hybride met een zo efficiënt mogelijk energieverbruik, Comfort, Sport en 4x4. In elk programma wordt de stroomvoorraad weer op een andere wijze ingezet. Kampeerders zullen de 4x4-stand van de DS 7 Crossback E-Tense op waarde leren te schatten als de caravan (maximum geremd trekgewicht: 1200 kilo) na drie druilerige weken van het modderige kampeerveld getrokken moet worden…
De DS 7 Crossback E-Tense 4x4 kent nog meer interessante snufjes. Voorzien van Active Scan Suspension, wordt de afstemming van de adaptieve schokdempers bepaald aan de hand van de informatie over het wegdek die een camera achter de voorruit vergaart. De souplesse van het onderstel is indrukwekkend, en brengt klassieke Citroëns met hydropneumatisch veersysteem in herinnering. De DS 7 Crossback E-Tense 4x4 kan worden uitgerust met een compleet arsenaal aan veiligheidssystemen, waarbij de adaptieve cruisecontrol en de spoorassistent met actieve stuurhulp de bestuurder bijstaan in het ‘tussen de lijntjes’ houden van de auto.
Aanlokkelijk aanbod
In zijn ambitie om een serieus alternatief te zijn voor de geijkte premiummerken, laat DS Automobiles weinig aan het toeval over. Opvallende details in het ontwerp, een royale standaarduitrusting en een interieur dat qua afwerking en materialen gemakkelijk kan wedijveren met de Duitse premiummerken, maken van de DS 7 Crossback E-Tense 4x4 beslist een aanlokkelijk aanbod voor de veelrijder die zijn diesel aan de kant wil zetten.
Een aantrekkelijke overweging is bovendien dat de DS 7 Crossback E-Tense 4x4 als plug-in hybride voor de wegenbelasting onder het halftarief voor benzineauto’s valt. De Franse plug-in hybride wordt in de speciaal voor de zakelijke rijder samengestelde Business-uitvoering geleverd vanaf een behoorlijk scherpe 58.360 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMijn Allessie
De pick-up van Thorsten is weliswaar oud maar verre van versleten
Een Chevrolet 3200 Longbed was de gedroomde pick-up van de 54-jarige timmerman Thorsten Ingenkamp. Zo’n klassieke werkauto zou perfect bij hem passen. Twee jaar terug vond hij het exemplaar wat hij in zijn hoofd had. Eentje met een uitstekende carrosserie die hij op het oog ‘oud’ liet maken. -
RIJ-IMPRESSIE
Kia Niro Hybrid: groot succes krijgt kleine update
De Kia Niro Hybrid was de populairste hybride-auto van Nederland in 2017 en 2018. Dankzij een facelift moet dit in 2019 zo blijven. Het design, de veiligheidssystemen en het multimediasysteem zijn weer helemaal up-to-date. -
Rij-impressie
Nieuwe Peugeot 208 verrast met kwaliteit, maar maakt elektrisch rijden nog steeds duur
Peugeot wil hogerop met de nieuwe 208, die voor het eerst ook als volledig elektrische auto leverbaar is. Hij overtuigt inderdaad in veel opzichten met zijn kwaliteit, concludeert onze autoredactie na een eerste kennismaking. -
Energierekening
Ferdi: 'We hebben geen afwasmachine. Echt, klinkt raar hè? Ik zou niet weten waarom’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ferdi Verberk (57) uit Sint Anthonis. -
Duurder tijdens levertijd: prijzen nieuwe auto’s blijven maar stijgen
Nieuwe auto’s zijn de afgelopen maanden rap duurder geworden, meldt dataleverancier Autotelex. Prijsverhogingen van vijf of zelfs tien procent zijn geen uitzondering en kunnen ook plaatsvinden ná het tekenen van het koopcontract.
-
PREMIUM
Waarom je wel en niet je huis zou moeten verhuren
Je kunt er een aardige bijverdienste aan hebben, maar het idee dat er vreemden in je bed slapen is voor jou misschien een stap te ver. De voors en tegens van je huis verhuren. -
Rij-impressie
Gezins-SUV met een rauw randje
Bij Volkswagen zijn ze druk bezig met de nieuwe elektrische ID-modellen. Daarnaast leggen ze de allerlaatste hand aan de nieuwe Golf 8. Maar in het speelkwartier hadden de technici ook nog tijd voor een rap tussendoortje: de Volkswagen T-Roc R. Een compacte gezins-SUV met 300 pk… -
RIJ-IMPRESSIE
Seat Mii electric: aantrekkelijk geprijsd, maar kom je er ver genoeg mee?
Voor de particuliere automobilist zijn elektrische auto’s veelal te duur en ook ‘actieradiusangst’ (hoe ver kom ik met de auto?) speelt een belemmerende rol. Met een vanafprijs van 23.400 euro en een acceptabel rijbereik van 260 kilometer zet de nieuwe Seat Mii electric een stap in de goede richting.