Duitse ANWB: ‘Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa’
De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, heeft de goedkope elektrische auto Suda SA01 getest. De lijst van mankementen aan de nauwelijks meer dan 10.000 euro kostende Chinese auto is lang en de club stelt zelfs dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden voor het Europese wegennet.
Delen per e-mail
Een nieuwe elektrische auto voor iets meer dan 10.000 euro: dat klinkt veel zakelijke, maar ook particuliere kopers als muziek in de oren. Maar hoe aantrekkelijk de auto op het eerste gezicht ook lijkt, bij nader inzien is het een wagen met een groot veiligheidsrisico. Dat concludeert althans de ADAC.
De eerste e-auto van de Chinese fabrikant Suda voor de Europese markt is sinds eind 2020 verkrijgbaar en kost in Duitsland 10.390 euro. De autoclub oordeelt dat de algemene afwerking, de rijeigenschappen en vooral de veiligheidsuitrusting meer dan slecht zijn.
En inderdaad: de Suda SA01 heeft geen airbags, ESP of veiligheidssystemen, zoals een noodremassistentie of een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook. Het voertuig mag alleen in de EU worden verkocht, omdat het op de markt komt als onderdeel van een zogeheten ‘kleine serie typegoedkeuring’. Hiervoor hoeven fabrikanten niet aan allerlei eisen te voldoen, die wel gelden voor auto's die in grote aantallen op de markt komen.
Het ‘bijna volledig ontbreken van passieve veiligheidsvoorzieningen’ zoals de ADAC het noemt, is vooral merkbaar in de crashtest. Bij een frontale botsing met een snelheid van 64 km/u, raakten volgens de ADAC het hoofd en de borst van de bestuurder hard het stuur, wat tot zeer ernstige verwondingen zou hebben geleid. Onderdelen onder het dashboard veroorzaakten kwetsuren aan de knieën en dijen van de passagier.
Naast de ontbrekende airbags voorin hadden ook de niet bestaande gordelspanners een negatieve impact bij de crash, aldus de ADAC. Volgens de autoclub was de schade aan het voertuig na het gesimuleerde ongeluk zo groot dat de deur aan de bestuurderskant niet open kon. De Suda heeft ook geen beveiligingsinrichting waarmee reddingswerkers het hoogspanningssysteem van de auto kunnen loskoppelen.
De ADAC is niet alleen kritisch over de resultaten van de crashtest, maar ook over het rijgedrag van de Suda, de remweg, het materiaalgebruik en de afwerking, de actieradius van 200 kilometer en de laadcapaciteiten. De enige positieve punten waren de binnenruimte, de bediening van het infotainmentsysteem en de behoorlijke acceleratie. In Nederland wordt de Suda vooralsnog niet aangeboden.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
RIJ-IMPRESSIE De Aiways U5 is een elektrisch ruimtewonder (én nog niet helemaal af)
De Aiways U5, een nieuwe elektrische SUV uit China, werd in een recordtijd ontwikkeld. In slechts drie jaar tijd stampte de Chinese startup een verrassend ruime, aangenaam comfortabele en prettig betaalbare familieauto uit de grond. Dat is indrukwekkend. Zoom je echter in op de details, dan ontdek je nog heel wat punten die voor verbetering vatbaar zijn. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.” -
interview Alwéér een Chinees automerk naar Nederland: ‘Wij zijn beter dan Tesla’
In rap tempo arriveren Chinese automerken op de Nederlandse markt. Afgelopen jaar maakten MG en Aiways hun debuut, volgend jaar komt daar onder meer Xpeng bij. In een gesprek met onze autoredactie benadrukt topman Brian Gu van Xpeng dat hij een serieuze concurrent wil zijn van Tesla: ,,In enkele opzichten doen wij het echt beter.’’ -
VRAAG & ANTWOORD ‘Zonnekleppen zijn niet voldoende, zorg altijd ook voor een zonnebril in de auto’
,,In deze rubriek ging het laatst over dubbele zonnekleppen”, schrijft lezer Patrick de Jager vanuit Tasmanië. ,,Maar altijd een zonnebril in de auto hebben is een vereiste! Bij laagstaande zon in de winter is zelfs een zonneklep niet voldoende. Hier in Australië draagt men sowieso altijd shades.” -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien.
-
Ford moet 3 miljoen auto's terugroepen wegens airbagprobleem
De Amerikaanse autofabrikant Ford moet van de Amerikaanse regulator voor het transport NHTSA drie miljoen auto's terugroepen door defecte aribags van Takata. De regulator verwierp dinsdag een verzoek om die terugroeping te vermijden. -
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor. -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar.