Duitse ANWB: ‘Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa’
De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, heeft de goedkope elektrische auto Suda SA01 getest. De lijst van mankementen aan de nauwelijks meer dan 10.000 euro kostende Chinese auto is lang en de club stelt zelfs dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden voor het Europese wegennet.
Delen per e-mail
Een nieuwe elektrische auto voor iets meer dan 10.000 euro: dat klinkt veel zakelijke, maar ook particuliere kopers als muziek in de oren. Maar hoe aantrekkelijk de auto op het eerste gezicht ook lijkt, bij nader inzien is het een wagen met een groot veiligheidsrisico. Dat concludeert althans de ADAC.
De eerste e-auto van de Chinese fabrikant Suda voor de Europese markt is sinds eind 2020 verkrijgbaar en kost in Duitsland 10.390 euro. De autoclub oordeelt dat de algemene afwerking, de rijeigenschappen en vooral de veiligheidsuitrusting meer dan slecht zijn.
En inderdaad: de Suda SA01 heeft geen airbags, ESP of veiligheidssystemen, zoals een noodremassistentie of een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook. Het voertuig mag alleen in de EU worden verkocht, omdat het op de markt komt als onderdeel van een zogeheten ‘kleine serie typegoedkeuring’. Hiervoor hoeven fabrikanten niet aan allerlei eisen te voldoen, die wel gelden voor auto's die in grote aantallen op de markt komen.
Het ‘bijna volledig ontbreken van passieve veiligheidsvoorzieningen’ zoals de ADAC het noemt, is vooral merkbaar in de crashtest. Bij een frontale botsing met een snelheid van 64 km/u, raakten volgens de ADAC het hoofd en de borst van de bestuurder hard het stuur, wat tot zeer ernstige verwondingen zou hebben geleid. Onderdelen onder het dashboard veroorzaakten kwetsuren aan de knieën en dijen van de passagier.
Naast de ontbrekende airbags voorin hadden ook de niet bestaande gordelspanners een negatieve impact bij de crash, aldus de ADAC. Volgens de autoclub was de schade aan het voertuig na het gesimuleerde ongeluk zo groot dat de deur aan de bestuurderskant niet open kon. De Suda heeft ook geen beveiligingsinrichting waarmee reddingswerkers het hoogspanningssysteem van de auto kunnen loskoppelen.
De ADAC is niet alleen kritisch over de resultaten van de crashtest, maar ook over het rijgedrag van de Suda, de remweg, het materiaalgebruik en de afwerking, de actieradius van 200 kilometer en de laadcapaciteiten. De enige positieve punten waren de binnenruimte, de bediening van het infotainmentsysteem en de behoorlijke acceleratie. In Nederland wordt de Suda vooralsnog niet aangeboden.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Autorijles mag weer en praktijkexamen doen ook
Rijscholen mogen vanaf woensdag 3 maart weer autorijles geven. Vanaf die datum mag het CBR ook weer praktijkexamens afnemen. Alleen voor theorie-examens is nog geen oplossing. -
RIJ-IMPRESSIE
De Aiways U5 is een elektrisch ruimtewonder (én nog niet helemaal af)
De Aiways U5, een nieuwe elektrische SUV uit China, werd in een recordtijd ontwikkeld. In slechts drie jaar tijd stampte de Chinese startup een verrassend ruime, aangenaam comfortabele en prettig betaalbare familieauto uit de grond. Dat is indrukwekkend. Zoom je echter in op de details, dan ontdek je nog heel wat punten die voor verbetering vatbaar zijn. -
PREMIUM
Ergernis over wildgroei aan rotondes: ‘Hoe heeft iemand dit kunnen bedenken?’
Rotondes zorgen dat het verkeer veiliger en vlotter doorstroomt. Maar met de wildgroei aan rotondes groeit ook de verwarring, want elke soort rotonde lijkt z’n eigen voorrangsregels te hebben. Hoe zit dat? -
interview
Alwéér een Chinees automerk naar Nederland: ‘Wij zijn beter dan Tesla’
In rap tempo arriveren Chinese automerken op de Nederlandse markt. Afgelopen jaar maakten MG en Aiways hun debuut, volgend jaar komt daar onder meer Xpeng bij. In een gesprek met onze autoredactie benadrukt topman Brian Gu van Xpeng dat hij een serieuze concurrent wil zijn van Tesla: ,,In enkele opzichten doen wij het echt beter.’’ -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)?
-
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe is Volkswagen op de naam Up! gekomen?’
,,Mijn buurman rijdt in een Volkswagen Up!”, schrijft lezer Aat Schilperoort. ,,Ik zat te denken hoe ze ooit deze naam hebben verzonnen en ik kwam tot deze verklaring. De U wordt op z’n Engels uitgesproken en dan wordt het ‘joe’ en de P wordt ‘pie’ dus voluit: Joepie! Klopt dit? Was het al bekend? Anders heb ik een wereldprimeur...” -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’