Volledig scherm
© Mercedes-Benz

Duitse degelijkheid? Vorig jaar 3,7 miljoen auto's teruggeroepen

De Duitse overheidsinstantie KBA heeft vorig jaar ruim 3,7 miljoen auto's teruggeroepen - meer dan ooit tevoren. De toenemende complexiteit en de druk op toeleveranciers is volgens de KBA de belangrijkste oorzaak.

Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt heeft vorig jaar zeven procent meer auto's teruggeroepen wegens kwaliteitsproblemen dan een jaar eerder. Vooral op het gebied van veiligheid faalden de Duitse producenten massaal. Ongeveer 3,5 miljoen auto’s moesten van de overheidsinstantie naar de werkplaats omdat bijvoorbeeld stuur, remmen of motoren niet betrouwbaar bleken. Dat was 20 procent meer dan in 2017.

Binnen zes jaar is het aantal veiligheidsgerelateerde terugroepacties meer dan verviervoudigd, In 2012 waren er slechts ongeveer 824.000 voertuigen getroffen door mankementen. ,,Het groeiende aantal assistentiesystemen en elektronica maakt de autosector kwetsbaar”, aldus de KBA. ,,Hoe groter het aantal functies, des te  groter de kans op problemen.” 

Volgens de gerenommeerde Duitse krant Handelsblatt is Mercedes-Benz  koploper bij het aantal recalls voor 2018. Iets minder dan een miljoen voertuigen van het merk werd getroffen. Op plek twee staat Volkswagen met ongeveer 460.000 auto's, gevolgd door Audi met ruim 360.000 auto’s.

  1. Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publiekslieveling van autorijdend Nederland?
    Interview

    Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publieks­lie­ve­ling van autorij­dend Nederland?

    Opel gaat een nieuwe toekomst tegemoet onder de vleugels van het Franse PSA. Ruim 35 jaar lang was Opel de favoriet van de Nederlandse automobilist, maar in 2004 kwam daar een eind aan. Keren de tijden van de Kadett, de publiekslieveling van weleer, terug? ,,Ik denk dat we met onze elektrische auto's in Nederland inderdaad weer nummer één kunnen worden’’, zegt topman Michael Lohscheller.