Duitse twintiger in ‘racewagen’ rijdt voorganger dood met 232 km/u: 3,5 jaar cel
VideoEen 24-jarige snelheidsduivel uit het zuiden van Duitsland is vandaag veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3,5 jaar voor wat Duitse media een ‘horrorcrash’ noemen. De man knalde eind 2019 op de snelweg A9 bij Ingolstadt met extreem hoge snelheid op de wagen die voor hem reed. De 22-jarige bestuurder van de Audi A4 raakte levensgevaarlijk gewond en bezweek even later aan zijn verwondingen.
Delen per e-mail
Het Openbaar Ministerie (OM) in Ingolstadt, zo'n 80 kilometer boven München, had acht jaar cel geëist tegen de Raser, de Duitse benaming voor automobilisten die overdreven hard rijden. Hij werd niet alleen beschuldigd van een illegale straatrace, maar tevens van doodslag.
Volgens de rechtbank kon niet worden bewezen dat de twintiger de dood van de automobilist voor hem op de koop toe had genomen door met minstens 232 kilometer per uur over de A9 te razen. Daarom werd hij alleen veroordeeld tot 3,5 jaar cel voor een illegale race, iets wat sinds 2017 geen kleine overtreding meer is in Duitsland, maar een strafbaar feit. Bij doodslag had het een celstraf tot tien jaar kunnen zijn.
De twintiger had volgens het OM niet op de snelweg mogen rijden met zijn ‘racewagen’. De BMW M4 was volgens haar opgevoerd tot 560 pk en een maximale snelheid van 350 kilometer per uur. Op 20 oktober 2019 omstreeks 23 uur ging het verschrikkelijk mis. Vlak na het knooppunt Manching knalde hij op de Audi A4 van een streekgenoot die voor hem reed. De wagen was net van de middelste naar de linkerrijstrook gegaan, zo verklaarden getuigen later tegenover de politie. Ter plaatse geldt 's nachts een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur die de Audi-bestuurder in acht zou hebben genomen.
Enorme impact
De impact van de klap moet enorm zijn geweest. Beide wagens schoven nog zo'n 200 meter over de snelweg voor ze tot stilstand kwamen. De BMW werd gekatapulteerd, vloog door de lucht en belandde in het talud naast de weg na enkele keren over de kop te zijn geslagen. Het Audi-wrak eindigde half op de vluchtstrook. Een hulpverlener die als eerste bij het volledig vernielde voertuig was, verklaarde voor de rechtbank dat de Audi-bestuurder levensgevaarlijk gewond in zijn auto hing en een paar minuten later bezweek. De BMW-bestuurder raakte slechts lichtgewond. Hij zou bij het wrak van de Audi zijn verschenen en hulpeloos hebben staan schreeuwen: ,,Mijn vriend, mijn vriend - wat heb ik gedaan?!”
Als ik kon, zou ik mijn leven geven om de overledene terug te halen
De twintiger betuigde bij het begin van het proces in tranen zijn diepe spijt aan de nabestaanden van de 22-jarige streekgenoot. ,,Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik aan het ongeluk moet denken. Het brengt me telkens op mijn knieën’’, hoorde de Donaukurier de jongeman snikkend zeggen. ,,Als ik kon, zou ik mijn leven geven om de overledene terug te halen. Ik zou geen seconde aarzelen”, sprak hij met gebroken stem.
Vrijspraak
Zijn advocaat vroeg vrijspraak voor hem. De beschuldiging van doodslag was volgens de raadsman niet gerechtvaardigd. Ook was het ongeval niet het gevolg van een verboden autorace, aldus de strafpleiter. De Audi-bestuurder zou bij het wisselen van rijstrook geen richtingaanwijzer hebben gebruikt. Een vrouw die op de middelste rijstrook achter de Audi had gereden, verklaarde dat de bestuurder dat wel degelijk had gedaan. Toen de Audi al op de linkerrijstrook reed, werd ze naar eigen zeggen ingehaald door de veroorzaker van het ongeval. ,,Ik zag een zwarte flits en hoorde even later een enorme knal.’’
Moord
Illegale straatraces zijn een veel voorkomend fenomeen in Duitsland, vooral in de grote steden. Een drama in hartje Berlijn, waarin een 69-jarige man in februari 2016 werd doodgereden tijdens een straatrace over de Kurfürstendamm bij de Gedächtniskirche, veroorzaakte de afgelopen vijf jaar regelmatig ophef. De 31-jarige Hamdi H. (Audi A6, 225 pk) hield een wedstrijdje met de 28-jarige Marvin N. (AMG-Mercedes, 380 pk). H. knalde met minstens 160 kilometer per uur op de Jeep van de zestiger die uit een zijstraat kwam. Zijn wagen vloog 70 meter door de lucht. N. eindigde in een groenstrook met zijn Mercedes, waarvan de snelheidsmeter op 138 kilometer per uur was blijven staan.
Ze kregen levenslang wegens moord maar het Duitse Hooggerechtshof vernietigde die straf omdat de daders de dood van de 69-jarige man niet gewild konden hebben. Daarna volgde opnieuw een veroordeling wegens moord. Die bleef staan voor H. maar werd opnieuw vernietigd voor N. Hij had de Jeep niet geraakt en was niet door alle rode stoplichten gereden. De rechtbank veroordeelde hem uiteindelijk tot 13 jaar cel wegens poging tot moord.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Kinderen aan de moestuin: 'Kweek in eierdoos of maak van druivendoosje een kweekkastje'
Als je eenmaal bezig bent met gezond eten voor kinderen, is het een kleine stap naar je eigen groenten kweken. Marije Woertman uit Deventer wil kinderen aanzetten hun eigen groente en fruit te verbouwen. ‘Wat is er nou lekkerder dan je zelf geteelde worteltjes of komkommers eten?’ Om de drempel voor onder andere ouders nog lager te maken, opent ze nu een ‘Voorbeeld Kindermoestuin’. -
Een duurzaam interieur met tweedehands meubels: waar moet je op letten?
Het wordt steeds populairder om tweedehands meubels te kopen, maar waar moet je nu opletten voordat je de portemonnee trekt voor die vintage kledingkast. -
Dragons' Den
Investeren in stilgevallen festivalbranche? De Dragons durven het aan met deze start-up
De barman in je broekzak. Zo omschreef Dragons’ Den-deelnemer Daniel van Drunen zijn dienst die luistert naar de naam Airchip. In de laatste aflevering van het seizoen was te zien hoe hij en zijn compagnon Jan ten Kate op zoek gingen naar een investering van 200.000 euro. Ze overtuigden Won Yip en Nikkie Plessen om beiden 150.000 euro te investeren. -
De bestuurders van dit automerk veroorzaken het vaakst schade bij parkeren
Volvo-rijders lijken de meeste moeite te hebben met parkeren. Uit cijfers van Univé blijkt dat 2,4 procent van hen de afgelopen twee jaar schade veroorzaakte tijdens het parkeren. -
PREMIUMMijn Allessie
Vroeger was het automerk Simca stoer, nu is het sentiment
De liefde voor Simca’s heeft ervoor gezorgd dat Ruud Bubbert (55) en Marc van den Belt (56) pakweg 35 jaar terug dikke vrienden werden. Inmiddels zijn ze vele modellen verder en is het autovirus heviger dan ooit, mede dankzij hun 1100 TI en 1000 Rallye 2.
-
AUTOTEST
Test Dacia Sandero: logisch, praktisch en scherp geprijsd
De Dacia Sandero is misschien wel de slimste nieuwe auto van dit moment: hij biedt meer ruimte en een betere uitrusting voor een lagere aanschafprijs. Bovendien rijdt hij verdienstelijk en is hij voordelig in het gebruik. -
AUTOTEST
Test Suzuki Across: ‘vermomde Toyota’ is ruim en compleet
De grootste Suzuki in jaren is onderhuids eigenlijk een vermomde Toyota RAV4. Maar omdat de Across standaard wel heel compleet is aangekleed, is hij misschien wel een betere keuze dan het origineel. -
Geboeide man komt in gestolen politieauto bijna 50 kilometer ver
Agenten in de Amerikaanse stad Goodland (Kansas) keken vreemd op toen een jeugdige delinquent er plankgas vandoor ging in een politieauto. Bizar detail: de dader vluchtte met zijn handen geboeid op zijn rug.