Volledig scherm
© Getty Images

Duitsland dreigt sjoemeldiesels in beslag te nemen

Duitsers met een sjoemeldiesel van de VW-groep zijn verplicht om hun auto (gratis) te laten aanpassen zodat hij aan de normen voldoet. Wie dat weigert, kan zijn auto verliezen.

De Duitse overheidsdienst KBA eist dat alle TDI-rijders met een sjoemeldiesel hun auto laten updaten, want anders wordt hun vierwieler uit het verkeer genomen. De KBA rechtvaardigt deze harde aanpak door te benadrukken dat de eigenaars ruimschoots de tijd hebben gehad om hun auto te laten aanpassen – op kosten van Volkswagen, trouwens. 

Er rijden volgens autogids.be momenteel nog zo'n 123.000 auto’s met een vervalst emissiesysteem in Duitsland rond na een hele reeks vervallen deadlines. Eigenaren van een auto die de update al wel heeft ondergaan, klagen over een voelbaar verlies aan koppel en vermogen (tot 10 procent in sommige motoren). 

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”