De Amerikaanse overheid is bang dat bestuurders in de Autopilot-stand spelletjes spelen achter het stuur van hun Tesla.
Volledig scherm
De Amerikaanse overheid is bang dat bestuurders in de Autopilot-stand spelletjes spelen achter het stuur van hun Tesla. © Tesla

‘Duitsland onderzoekt of zelfrijdende Tesla wel is toegestaan’

Duitsland is een onderzoek begonnen naar de zelfrijdende functies van Tesla, de zogeheten Autopilot. Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag kijkt het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), de Duitse versie van de RDW, met name naar de functie waarbij de elektrische auto’s van de Amerikaanse fabrikant zelfstandig van rijbaan wisselen. Mogelijk is een dergelijke functie helemaal niet toegestaan in Europa.

9 reacties

  • L. Dhont

    1 jaar geleden
    Ik heb jaren geleden al voorspeld dat die 'zelfrijfunctie' levensgevaarlijk is, en dat bestuurders hun aandacht op de weg erdoor laten verslappen met alle gevolgen van dien als er ingegrepen moet worden. En dat Elon Musk fout bezig is met de manier waarop hij dit aanprijst als 'zelfrijdend' terwijl het dit helemaal niet is. Ik heb dus WEER gelijk gehad, net zoals ik dat had toen ik EEN jaar in die Afghanistan oorlog voorspelde dat we met de staart tussen de benen zouden gaan vertrekken...
  • Patrick Boer

    1 jaar geleden
    Het grote probleem met systemen zoals dit, is dat de openbare weg als test-platform gebruikt wordt. Via software updates, wordt nieuwe logica naar de auto gestuurd, die zoveel nieuwe functionaliteiten kan toevoegen, die nooit langs het RDW gegaan zijn. Het systeem zal ongetwijfeld goed zijn, maar in het verkeer is dat niet voldoende. Software is software…1=1, 0=0…een computer kent geen variaties
  • Frans van Gulick

    1 jaar geleden
    Ach, zolang een zelfrijdende Tesla nog de volle maan voor een oranje verkeerslicht aanziet en vol op de remmen gaat, heb ik meer vertrouwen in mezelf als bestuurder.
  • Daan van der Hoeven

    1 jaar geleden
    @R van Dolder. De autopilot van Tesla maakt niet dat het voertuig onbestuurbaar wordt. Het luistert nog altijd naar de invoer van bestuurder. En de keuzes van de bestuurder zijn leidend ten opzichte van de autopilot. De Stint is een heel ander verhaal. Deze werd onbestuurbaar doordat een draad loslaat en waardoor de bestuurder de stint niet meer kon stoppen. En dat iets van geheel andere orde.
  • N Coesel

    1 jaar geleden
    @VanBukkem: ik heb daarentegen al een paar keer meegemaakt dat iemand met een Tesla op de weg idiote dingen doet die een normale (menselijke) bestuurder nooit zou doen. Bijvoorbeeld bijna tot stilstand komen bij wegwerkzaamheden op een proviciale weg of minder dan 50 km/h rijden op een gecombineerde in / uitvoegstrook bij de snelweg. Het is geen geheim dat de zelfrijdende functie van Tesla vooral hype is. Andere zelfrijdende systemen zitten op een hoger autonoom niveau dan Tesla.