Economische schade door files enorm, corona zorgt slechts voor tijdelijke dip
VideoDe economische schade door vertragingen van het vrachtverkeer op het hoofdwegennet is afgelopen jaar verder gestegen naar een record van maar liefst 1,5 miljard euro. Dit jaar zal het transport even minder hinder ondervinden door de coronacrisis, maar daarna zal de schade weer in rap tempo oplopen, verwacht het bedrijfsleven.
Delen per e-mail
Het is niet anders dan onderhoud aan je eigen huis. Je kunt ervoor kiezen om een paar jaar niet te schilderen, maar dan moet je daarna het hele kozijn laten vervangen. Zo werken wij in Nederland
De schade viel vorig jaar 7 procent hoger uit dan het jaar daarvoor. Alleen al het reistijdverlies van vrachtauto’s kostte ruim 468 miljoen euro. Daar kwamen nog kosten bij voor omrijden en onbetrouwbare reistijden, in totaal nog eens zo’n 750 miljoen euro. Tezamen met de indirecte kosten bedroeg de schade tussen de 1,2 en ruim 1,5 miljard euro, blijkt uit berekeningen van onderzoeksbureau Panteia.
Ondernemersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Evofenedex vragen het kabinet dan ook om het investeringsprogramma in grote verkeersprojecten uit te blijven voeren. Zeker als straks de economie weer aantrekt loopt het vrachtverkeer weer vast in de files, is de verwachting.
Ook willen de organisaties dat het kabinet onderzoeken start naar enkele knelpunten die nog niet op de agenda staan, maar die vorig jaar al voor grote schade zorgden. Denk aan de A12 Gouwe – Oudenrijn en de A2 Holendrecht – Oudenrijn. Verder verdienen de knelpunten op spoor en water nieuwe investeringen.
Goed gezelschap
Ook verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen riep vorige week de komende kabinetten op om miljardeninvesteringen te blijven doen. ,,We bevinden ons in goed gezelschap”, constateert TLN-voorzitter Elisabeth Post. ,,We weten eigenlijk al jaren dat er veel te weinig geld is voor beheer en onderhoud. Soms zie je dat dat misgaat, zoals bij de Merwedebrug. Het is niet anders dan onderhoud aan je eigen huis. Je kunt ervoor kiezen om een paar jaar niet te schilderen, maar dan moet je daarna het hele kozijn laten vervangen. Zo werken wij in Nederland.”
Ook zijn volgens haar investeringen nodig in nieuwe projecten. Post: ,,Daarbij hebben we last van twee dingen: ten eerste een stikstofcrisis en daarnaast een coronacrisis. Als we deze crises onder de knie hebben, komen de files wellicht harder terug. Want als mensen veel meer online kopen, vindt er meer transport plaats. En mensen stappen eerder in de auto dan in het ov uit angst voor corona.”
De bevolking blijft groeien, we willen allemaal steeds meer thuis laten bezorgen en er zijn veel nieuwe woningen nodig. Allemaal trends die een druk leggen op onze mobiliteit en onze infrastructuur
Evofenedex-directeur Machiel van der Kuijl: ,,De bevolking blijft groeien, we willen allemaal steeds meer thuis laten bezorgen en er zijn veel nieuwe woningen nodig. Allemaal trends die druk leggen op onze mobiliteit en onze infrastructuur. Doorstroming op de weg is belangrijk voor het Nederlandse bedrijfsleven.”
Post heeft tot slot nog een heldere boodschap voor mensen die klagen dat de aanleg van nieuw asfalt geen zin heeft, omdat de weg snel daarna weer volstroomt. ,,Als we zo denken, kunnen we beter terug naar paard en wagen.”
Bekijk hier al onze video’s over de economie:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
VIDEO Files weg dankzij thuiswerken, experts pleiten nu voor rekeningrijden
De coronacrisis bewijst definitief dat files oplosbaar zijn zonder structurele aanleg van nieuw asfalt. Als gevolg van thuiswerken zijn er veel minder auto’s op de weg waardoor het fileprobleem vrijwel verdwijnt. Dat concluderen verkeersexperts op basis van de gekelderde mobiliteitscijfers. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Plannen voor rekeningrijden zaaien tweespalt in coalitie
Regeringspartij D66 wil dat het huidige kabinet plannen gaat maken voor de invoering van rekeningrijden over vijf jaar. Onzin, vindt coalitiepartner VVD.
-
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor. -
Dit zijn de beste auto's ter wereld volgens vrouwelijke journalisten
Om de vrouwelijke stem in de autojournalistiek kracht bij te zetten, bestaat er een verkiezing van de Auto van het Jaar met uitsluitend vrouwelijke juryleden. Zij maakten deze week hun shortlist bekend voor wat uiteindelijk dé auto van 2021 wordt. -
Opties ‘uploaden’? Bij BMW kan het binnenkort ook
Bezitters van een BMW of Mini kunnen accessoires op hun auto in de toekomst aan- of uitzetten. Door de software draadloos aan te passen, worden onder meer camera’s, sensoren en rijhulpsystemen op afstand bediend. ‘Ook een pakket aan speciale geluiden voor elektrische auto’s, gemaakt door de beroemde componist Hans Zimmer, is mogelijk.’