Een elektrische bus onhandig? Deze Mercedes eVito komt voortaan twee keer zo ver
Het grootste nieuws aan de opgefriste Mercedes-Benz Vito is de komst van een verbeterde elektrische versie. Waar de bestaande eVito maximaal 150 kilometer per laadbeurt kan rijden, redt de nieuwe eVito Tourer zo’n 360 kilometer. Is hij nu het overwegen waard als nieuwe bus, of kun je het toch beter bij de (eveneens gemoderniseerde) diesels houden?
Om even met die dieselmotoren te beginnen: voortaan zijn de Vito en de Vito Tourer (de versies voor personenvervoer) leverbaar met dezelfde viercilinder turbodiesel die Mercedes-Benz in haar personenauto’s levert. Ten opzichte van de vorige motor loopt hij stiller en met minder trillingen, stoot hij aanzienlijk minder schadelijke stoffen uit en is hij in meer vermogensversies leverbaar. Voor automaatrijders is er ook goed nieuws: de automatische versnellingsbak met negen versnellingen – 9G-Tronic noemt Mercedes die – is voortaan ook te bestellen.
De Vito 114 CDI is de lichtste dieselmotor met een vermogen van 136 pk (100 kilowatt) en 330 Newtonmeter trekkracht, daarboven is er keuze uit de 116 CDI met 120 kW/163 pk (380 Nm) en de 119 CDI met 190 pk/140 kW en 440 Nm koppel.
Voor de Vito Tourer tovert Mercedes-Benz bovendien een nieuwe topversie uit de hoge hoed: als 124 CDI produceert de diesel een maximum vermogen van 176 kW/239 pk en een indrukwekkende trekkracht van 530 Newtonmeter. De Vito Tourer biedt plaats aan maximaal negen inzittenden, maar op verzoek kan Mercedes de bus ook ombouwen naar een dubbele cabine of een gesloten bestelwagen.
360 kilometer
Minstens zo interessant is de vernieuwde eVito, die voor veel ondernemers een stuk beter inzetbaar is geworden dan het bestaande model – dat overigens wel leverbaar blijft. Die elektrische ‘basisversie’ redt zo’n 150 kilometer per laadbeurt (en dan moet je al op eieren rijden) dus die is vooral inzetbaar voor klusjesmannen en hoveniers die grotendeels in hun eigen regio aan de slag zijn. De sterkere eVito Tourer haalt ruim het dubbele aantal kilometers uit z’n accupakket van 90 kilowattuur: volgens de WLTP-verbruiksmeting is ongeveer 360 kilometer mogelijk.
Die cijfers maken de eVito Tourer in één klap interessanter voor een grotere groep ondernemers: voortaan kun je zonder problemen heen en weer naar die klus op afstand, terwijl bijvoorbeeld taxibedrijven en vervoerders van schoolkinderen niet om de haverklap hoeven te wachten bij een laadpaal. Het compromis van elektrisch rijden wordt met dit soort getallen beduidend kleiner en van laadstress hoeft vrijwel geen sprake meer te zijn. Voor wat betreft het laden van kilo’s geldt hetzelfde: de Mercedes-Benz Vito op diesel heeft een laadvermogen van 1.200 kilo, terwijl de eVito 1.005 kilo mag meezeulen.
Snel(laden)
De vernieuwde eVito laadt een stuk sneller dan de bestaande versie. Die kan je louter aan een ‘standaard’ laadpaal zetten waarna de batterij vol druppelt met 7,4 kilowatt. Bij het grote accupakket van de nieuwe versie zou het een werkdag duren voordat je accu’s weer vol zijn, dus heeft Mercedes een andere laadpoort geplaatst. Die zit niet langer in de zijkant van de bus maar in de voorbumper. Laden aan een standaard paal kan met 11 kW maar er zit ook een CCS-aansluiting die snelladen met maximaal 110 kW mogelijk maakt. Dan gaat de kraan dus vol open en kun je in zo’n 45 minuten weer 80 procent van de batterij bijladen, mocht dat nodig zijn.
Over snel gesproken: het motorvermogen van de eVito Tourer maakt eveneens een flinke sprong. Waar de bestaande versie het nog moet doen met 85 kW (ofwel 114 pk), produceert de elektromotor in de verbeterde versie een maximumvermogen van 150 kilowatt ofwel 204 pk. Dat merk je ook duidelijk in het gemak waarmee de elektrische besteller versnelt: de minder sterke eVito zoeft zonder veel spektakel vooruit, deze nieuwe is bij tijd en wijle serieus rap. Overigens is de topsnelheid begrensd op 140 kilometer per uur, wie dat wil kan die tegen bijbetaling laten verhogen naar 160 kilometer per uur.
Om energie terug te winnen tijdens het uitrollen, biedt de eVito vijf zogenoemde ‘recuperatiestanden’. Die selecteer je met de flippers aan de stuurkolom en dat werkt heel gebruiksvriendelijk, terwijl de auto ook automatisch de beste stand kan kiezen waardoor je ongemerkt veel efficiënter met de energie omspringt. Het rijcomfort staat, mede door dit soort systemen, op een zeer hoog niveau.
Geen digitaal spektakel
Hoewel Mercedes-Benz de standaard aanwezige (veiligheids-) uitrusting op niveau brengt voor het nieuwe modeljaar, zijn de vernieuwingen niet schokkend. Zo is de (e)Vito voortaan voorzien van een noodremassistent en een rijstrookhulp, terwijl je ook kunt kiezen voor adaptieve cruise control en zelfs luchtvering. Al dat soort systemen kennen we al uit concurrenten zoals de Ford Transit en de Volkswagen Transporter, dus de Vito pakt op dit vlak niet direct de koppositie.
Hetzelfde geldt voor het interieur: het dashboard is weliswaar vernieuwd door de komst van ronde ‘turbine-luchtroosters’ (die we onder meer kennen uit de A-klasse personenauto) en Mercedes kan opgewaardeerde infotainmentsystemen leveren met 7-inch aanraakschermen, maar het voelt allemaal niet als een hypermodern digitaal spektakel. Waar Volkswagen bijvoorbeeld een compleet digitale cockpit kan leveren, krijg je in de Vito wat knullige graphics met grove pixels.
Ook het bijzonder prettige MBUX-bedieningssysteem, dat je wel vindt in de luxe EQV en andere Mercedes-modellen, zit niet op de Vito. Op zich is het een logische keuze omdat het merk deze bestelwagens betaalbaarder wil houden, maar die moderne voorzieningen (desnoods optioneel) hadden het interieur wel naar een hoger plan getild. Nu is het ‘gewoon goed’: de indeling is handig, er is meer dan genoeg opbergruimte en je kunt onder meer gebruikmaken van Apple Carplay en Android Auto.
Nog een slimme voorziening, trouwens: de Vito is leverbaar met een digitale binnenspiegel die het (camera-) beeld achter de auto toont tijdens het rijden. Ideaal en veilig voor wanneer je met een dichte bestelbus aan het rijden bent.
Afweging
Of een elektrische bestelbus een goede investering is voor mensen met een bedrijf, hangt af van meer zaken dan de aanschafprijs – die voor de vernieuwde versies van de Vito overigens nog niet bekend zijn. Door de bank genomen is een e-versie flink duurder in aanschaf, maar voordeliger in gebruik en onderhoud. Daardoor kan de balans al vrij snel omslaan in het voordeel van een elektrische bus, claimt Mercedes-Benz.
Daarnaast kunnen ondernemers in bepaalde bedrijfstakken al niet meer om de batterijenbus heen: voor aanbestedingen in sommige binnensteden wordt bijvoorbeeld al geëist dat je uitstootvrij rijdt, terwijl steeds meer gemeenten plannen smeden om hun straten in de toekomst af te sluiten voor bestelwagens met een dieselmotor.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit is waarom de nostalgische VW-bus al 70 jaar heel voorzichtig evolueert
-
INTERVIEW
Elektro-busjes Peugeot, Citroën, Opel (én Toyota) komen nog dit jaar
PSA, het moederconcern van onder meer de automerken Citroën, Opel en Peugeot komt nog dit jaar met een flink offensief aan elektrische busjes. ,,De bestelwagenversies gaan in juli in de verkoop, voor de personenautovarianten openen de orderboeken in september”, zo bevestigt directeur Xavier Peugeot. De middelgrote batterijbestellers komen naar keuze 230 of 330 kilometer ver op één acculading. -
Zo weet je direct hoe klimaatvriendelijk jouw auto is
Het gemiddelde verbruik van je auto is te vinden in de folder van de autofabrikant, de CO2-uitstoot eveneens. Maar hoe weet je nou in hoeverre jouw auto het klimaat schaadt? Deze tool geeft je een inzicht van de milieuschade over de gehele levenscyclus. -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
Gaat ‘ie ontploffen? Dit moet je wel en niet doen bij een autobrand
De auto van een automobilist vloog vorige week tijdens het rijden spontaan in brand op de Haringvlietbrug. Hoe vaak komt dat voor? En wat moet je doen als je auto ineens in brand vliegt?
-
PREMIUM110
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
-
-
-
De ‘batterijbus’ rukt op: heeft de elektrische bestelwagen kans van slagen?
Na de elektrische personenauto is nu ook de e-bestelbus in opkomst. Steeds meer autofabrikanten komen met zo’n ‘batterijenbus’. Voor bouwvakkers, koeriers en liefhebbers van kampeerauto's biedt deze manier van elektrisch rijden nog heel wat uitdagingen. -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.