Volledig scherm
Péage in Frankrijk. © ANP

Een op de drie automobilisten vindt rijden in het buitenland spannend

Nu de zomervakantie voor de deur staat, stijgt bij een op de drie automobilisten ook het stressniveau. Niet alleen vanwege alle voorbereidingen, maar ook doordat ze rijden in het buitenland spannend vinden.

Veel automobilisten krijgen het al Spaans benauwd bij de gedachte aan scheurende auto’s op de Duitse Autobahn die je met 200 km/u inhalen. Anderen krijgen de zenuwen van het invoegen op de Périphérique, of beginnen te trillen als er een Péage nadert. Dat blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Autoverzekering.nl onder 1.052 Nederlanders. Zo'n 31 procent van de ondervraagden vindt autorijden in het buitenland best spannend.

Ook opvallend is dat uit het onderzoek is gebleken dat mannen over het algemeen worden gezien als de betere rijder. Moeten er lange stukken achter elkaar worden gereden, of moet er gereden worden in het buitenland, dan wordt dit meer gezien als een kwaliteit van mannen dan van vrouwen. Vrouwen zijn daarentegen wel beter in het naleven van de verkeersregels.

Mannen scoren bovendien slechter als het neerkomt op het rijden van schade. Ze hebben vaker een aanrijding met een ander voertuig en rijden vaker een auto total loss. Vrouwen zijn vaker verantwoordelijk voor kleinere schades die ontstaan door bijvoorbeeld te hard tegen een stoeprand of drempel aan te rijden. Ook zijn er meer vrouwen dan mannen die nog nooit een ongeluk hebben gehad. 

Een ander opvallend punt is dat 15 procent van de ondervraagde automobilisten toegeeft weleens slaperig achter het stuur te kruipen.  

Dit zijn de meest voorkomende schades:

Schade door het raken van een paal – 28%

Schade door aanrijding met ander voertuig – 25 %

Bekraste zijkant – 18 %

Kapotte ruit – 16 %

Kapotte zijspiegel & total loss – 8%

  1. Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektri­sche auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt.