‘Een truck met een aanhanger uit een ander land, mag dat?’
VRAAG & ANTWOORD‘Onlangs zag ik een vrachtwagencombinatie, waarbij het kenteken van de oplegger uit een ander land kwam dan het kenteken van de trekkende truck. Mag dat wel?’, vraagt lezer Hugo Deckers.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Ja, dat mag. Volgens de huidige regels moeten aanhangers vanaf 750 kg een eigen kenteken hebben en het is geen enkel probleem als de aanhanger in een ander land geregistreerd staat dan het trekkende voertuig. Wordt er onderweg schade gereden, dan is de aanhanger altijd automatisch meeverzekerd bij het trekkende voertuig, ongeacht het kenteken. Maar wordt het kenteken van die aanhanger geflitst, dan krijgt de eigenaar daarvan de bekeuring thuisgestuurd. Die moet vervolgens de bekeuring betalen óf bewijzen dat een ander ermee heeft gereden.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Geldt 100 km/u op de snelweg alleen als er borden staan?’
‘Geldt in heel Nederland een maximumsnelheid van 100 km/u op snelwegen tussen 6.00 en 19.00 uur, of alleen als borden dit aangeven?’, vraagt lezer L.W.M. de Laat in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is goedkopere benzine slechter voor de motor van mijn auto?’
‘Van veel kanten horen we het verhaal dat goedkopere benzine slechter is voor je motor en onvoordeliger rijdt’, aldus lezer Hermy Tomassen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Is het nodig om af en toe de duurdere loodvrije versie van de benzine te tanken?’ -
PREMIUM
Jeroen verkoopt ijs vanuit zijn Piaggio: ‘Als je er met twee volwassenen in zit moet je van elkaar houden’
Hoewel zijn ijskraam iets weg heeft van een tuktuk, is dat het zeker niet. Jeroen van Voorn uit Amersfoort is gek op zijn Italiaanse Piaggio Ape 50. Hij verkoopt ijsjes op markten, schoolpleinen en festivals. Soms wringt hij zich letterlijk in de gekste bochten.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Is al die elektronica in een auto slecht voor de accu?’
‘Vaak zit ik voor mijn werk op de weg’, aldus lezer Merijn van der Velde in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Telefoon aan de oplader, soms nog een headset of een powerbank: er hangt van alles ‘aan het sap’ via de voormalige sigarettenaansteker. Is al die extra belasting wel goed voor je accu? Heeft het effect op de levensduur daarvan en heeft de accu dan nog wel genoeg energie als de auto hem zelf nodig heeft?’ -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
Topman BMW: ‘Autofabrikanten maken hun beloftes niet waar’
Topman Frank Weber van BMW beticht concurrenten ervan dat zij hun beloftes niet waar maken. ,,Ze spelen een spelletje met de verwachtingen van de consument’’, oordeelt Weber in een vraaggesprek met deze site. Volgens hem worden vooral laadsnelheden en reikwijdten van elektrische auto’s in de praktijk niet gehaald.