Volledig scherm
PREMIUM
Auto-importeur Wim van Wikselaar (rechts) is met Wouter Schreuder naar Duitsland gereden om een tweedehandse Seat Alhambra te kopen. © Ton Voermans

Een tweedehands auto? Die haal je in Duitsland

Een tweedehands auto? Die haal je in Duitsland, ook moet je bijna naar Denemarken rijden. Maar pas op voor je het weet koop je een mooi ogende barrel.

Dieter Doleczik kijkt verbaasd als Wouter Schreuder en Willem van Wikselaar precies volgens afspraak om half een voor de deur staan. Net boven het Noord-Duitse dorp tegen de Deens grens aan ligt de sneeuw 30 centimeter hoog, maar die gekke Hollanders maken gewoon die barre tocht door de vrieskou vanuit Rhenen. 560 kilometer - enkele reis - rijden ze om zijn vijf jaar oude Seat Alhambra te kopen.

Van Wikselaar - ‘ik zie eruit als een Duitser, ze vertrouwen me hier’ - importeert met zijn bedrijf al tien jaar auto’s uit Duitsland want ‘met Duitsers kun je afspraken maken’. Schreuder uit IJsselstein is vader van vier kinderen en wil een grotere auto. ,,We hebben nu een VW Touran maar daar zit de tweeling met opgetrokken knietjes op de achterste rij. Bij de Alhambra is er ruimte waar ze hun benen kwijt kunnen.’’ Die Touran was ook een importauto. ,,Probleemloos mee gereden. En een Alhambra 2.0 liter diesel met nog maar 98.000 kilometer op de teller en alle opties als achteruitrijcamera, chroompakket en navigatie is in Nederland niet te vinden.’’

Schreuder is niet alleen. Steeds meer mensen kopen een tweedehands auto in Duitsland. Vorig jaar 210.000 keer. ,,Bepaalde modellen zijn niet in Nederland niet leverbaar en er is te weinig aanbod. De verkoop van nieuwe auto’s in Nederland zou weer naar een half miljoen moeten om de markt weer gezond te krijgen, maar daar zitten we al jaren 100.000 stuks onder. Dan gaan mensen op zoek in het buitenland,’’ zegt Cees Boutens van de RAI.