Volledig scherm
Een man aan boord van de MS Terschelling oogst zeewier uit de Nederlandse Noordzee wordt aan boord gehaald van de MS Terschelling. © ANP

Eerste auto rijdt op brandstof uit zeewier

Een personenauto heeft de eerste 80 kilometers gemaakt op brandstof uit zeewier. De eerste rijtesten, op wegen in Denemarken, wijzen uit dat ‘zeewier-brandstoffen’, in termen van gebruik en emissies, hetzelfde werken als de reguliere brandstoffen.

Volledig scherm
Zeewier kan niet alleen worden gebruikt voor de productie van biobrandstoffen. © ANP

De testen zijn het eerste succes van het Europese project MacroFuels, dat zich sinds 2016 richt op de productie van biobrandstoffen uit zeewier. Aan dit project neemt ook de Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO) deel met het vorig jaar geopende zeewierlaboratorium in Petten.

Daar werd het zeewier bewerkt tot een grondstof voor de productie van deze brandstoffen. Met hulp van de Universiteit Wageningen werd deze grondstof omgezet in bio-butanol. Het Danish Technological Instituite (DTI) ontwikkelde bio-ethanol uit zeewier.

Het afgelopen jaar werd er in totaal tien kilo bio-ethanol en acht kilo bio-butanol geproduceerd. Door deze te mengen met fossiele brandstoffen zijn E10- en B10-brandstof (elk 100 liter) geproduceerd waar de auto’s van nu op kunnen rijden. Met de proef is aangetoond dat de productie van brandstof van zeewier technisch haalbaar is. Alle stappen werden ook uitgevoerd met bestaande apparatuur.

Bioplastics

Het zeewierprogramma van TNO zal zich nu vooral richten op de verbetering van het productieproces, wat betreft opschaling en kostenbesparing. Daardoor kunnen biobrandstoffen uit zeewier een aanvullende bijdrage leveren aan de in Europa in gang gezette energietransitie.

De kennis die TNO heeft opgedaan in het zeewierlaboratorium is overigens ook toepasbaar voor een breed scala aan toepassingen van zeewier in voedingsmiddelen en bioplastics.

Zo gebruik je de nieuwe AD-app: