Eerste elektrische Mazda MX-30 kost € 33.990 en komt slechts 200 kilometer ver
Rij-impressieMazda presenteert op de Tokio Motor Show zijn eerste elektrische auto, de Mazda MX-30. Hij komt volgend jaar naar Nederland, maar is wel al te bestellen met prijzen vanaf € 33.990. Zijn rijbereik valt tegen: ongeveer 200 kilometer (WLTP-norm).
Delen per e-mail
De Mazda MX-30 First Edition is voorzien van - wat de fabrikant noemt - Freestyle deuren: de achterportieren openen in tegenovergestelde richting ten opzichte van de voorportieren. Eerder deze maand reed onze autoredactie al met een prototype, en ontdekte dat Mazda zo zijn eigen ideeën heeft over de toekomst van autorijden.
Slechts 200 km
Zo zal de elektrische Mazda geen nieuwe maatstaven gaat zetten met zijn rijbereik. Bij ongeveer 200 kilometer is de koek op en moet de auto alweer aan de stekker. De elektromotor is goed voor 143 pk en de capaciteit van het accupakket is 35,5 kWh. Dat is ongeveer net zoveel als de Volkswagen e-Golf, maar die wordt binnenkort vervangen door de ID.3 met 45 tot 77 kWh.
Lekker eigenwijs
Er is nog iets opvallends aan de elektrische Mazda. Cristian Schultze, hoofd van het Europese R&D-centrum van Mazda, vertelt dat de auto moet aanvoelen als een benzineauto. ,,99 procent van de kopers is zo’n auto gewend, we willen dat hun overstap naar een elektrische auto soepel verloopt.’’
Bij het prototype van de Mazda moet je dan ook gewoon het rempedaal gebruiken, waar bij de meeste andere elektrische auto’s gas loslaten voldoende is om de auto te laten afremmen. Bovendien hoor je tijdens het rijden een kunstmatig gecreëerd geluid, dat doet denken aan de motorklanken van een benzinemotor. Andere voordelen van een elektrische auto worden wel benut: al direct na het wegrijden heb je het maximale koppel van 265 Nm ter beschikking. Tijdens het rijden maakt de elektrische Mazda een mooie, uitgebalanceerde indruk.
Rotatiemotor
De elektrische Mazda staat pas in de nazomer van 2020 in de Nederlandse showrooms, maar kan wel al besteld worden. Opvallend is dat een jaar later een versie verschijnt met een stekker én een brandstoftank, omdat hij is voorzien van een kleine rotatiemotor. Die dient als range extender, zodat het rijbereik wordt vergroot. De BMW i3 had aanvankelijk ook zo’n hulpmotortje, maar doordat zijn accupakket steeds groter werd, is hij nu niet meer met range extender leverbaar. Nu is Mazda nog het enige merk dat voor deze oplossing kiest.
Afstanden
Best apart dat de elektrische Mazda zo’n relatief beperkt rijbereik heeft. Waarom geen groter accupakket? Cristian Schultze: ,,Wij hebben geen auto ontwikkeld voor lange afstanden. De Mazda is zo ontwikkeld dat de meeste mensen hem perfect elke dag kunnen gebruiken, en de auto zo om de drie dagen moeten opladen. We laten ons niet opjagen door Tesla, wij doen het anders. We kijken niet wat mogelijk is, maar wat redelijk is. De meeste mensen hebben helemaal geen actieradius nodig van 500 kilometer.”
Klein
Even doorvragen leert dat het ook een kwestie is van slim omgaan met de beschikbare mensen en middelen: ,,Mazda is een relatief klein merk, dus moeten we goed nadenken waaraan we ons geld uitgeven. Het ontwikkelen van een elektrische auto is voor Mazda een enorme investering. We hebben niet de auto gebouwd met het grootste accupakket of bizarre acceleratietijden, maar wel de auto waarop volgens ons de meeste klanten zitten te wachten.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rij-impressie Mazda 3 komt verrassend uit de (dode) hoek
Beeldschoon of misvormd; over de nieuwe Mazda 3 lopen de meningen uiteen. Opvallen doet de hatchback met brede C-stijlen absoluut. Besef wel: val je voor zijn design, dan moet je een paar minpunten op de koop toenemen – waaronder een dode hoek van heb ik jou daar. -
Wetenschappelijk Bewezen Deze factoren bepalen of je iets lekker vindt of ergens van walgt
In de videoserie (W)etenschappelijk Bewezen beantwoorden hoogleraren brandende vragen over ons eten. In deze aflevering legt hoogleraar Kees de Graaf uit hoe het komt dat de een iets heel lekker vindt terwijl de ander ervan gruwt. -
Duizend mensen reageren op dit rijtjeshuis in Ooij
Duizend huishoudens willen hier wonen, in deze tussenwoning aan de Dr. Kochlaan in Ooij, bij Nijmegen. Het betreft een sociale huurwoning van woningcorporatie Oosterpoort met drie slaapkamers en een kale huur van 633 euro per maand. -
PREMIUM
Stiekem toch een dagje naar kantoor: ‘Ik verkoop beter als ik je echt aan kan kijken’
Werk thuis, zegt Rutte. Maar doen we dat ook? In de avondschemer is het eenvoudig koppen tellen achter de verlichte kantoorramen. Sommigen werken op locatie uit noodzaak, anderen omdat ze er mentaal naar snakken om even het huis uit te zijn. -
Amerikaanse verkeersautoriteit dreigt Tesla met terugroepactie
De Amerikaanse autoriteit voor de verkeersveiligheid (NHTSA) heeft autofabrikant Tesla gevraagd om 158.000 auto’s van de Model S en Model X terug te roepen. Mankementen in de boordcomputer kunnen tot onveilige situaties leiden.
-
Rij-impressie Mazda CX-30: scherp gelijnd én scherp geprijsd
De nieuwe Mazda CX-30 staat inmiddels bij de dealer, maar wacht liever nog even tot eind oktober voor een showroombezoek. Dan verschijnt namelijk de interessantste motorvariant van de nieuwe SUV: de innovatieve Skyactiv-X. -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team. -
‘De beste auto van het jaar is tevens de goedkoopste’
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar’. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën.