'Elektrisch rijden over vijf jaar even duur als op benzine'
We moeten massaal aan de elektrische auto, vindt het kabinet. Maar hoe dan? De goedkoopste elektrische auto is nog altijd twee keer zo duur als een brandstofauto. ‘Geef een aanschafsubsidie van 6000 euro.’
Delen per e-mail
Neem de Citroën C Zero (de goedkoopste elektrische), het karretje kost 22.360 euro. Er kunnen vier volwassenen in en een boodschappentas achterin lukt ook nog wel. De (niet elektrische) C1 van hetzelfde merk kost 11.610 euro, is ruimer, sneller en kan veel verder met een volle tank. Met de Zero kom je op papier niet verder dan 150 kilometer. Wie de Zero wil kopen ziet in de showroom dat-ie voor het geld ook een C4, een volwaardige gezinsauto, kan aanschaffen. Een elektrische Nissan Leaf? 37 mille. Een Tesla? Al snel 100.000 euro. Onbetaalbaar voor de particulier.
,,Elektrische auto’s zijn te duur", zegt Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ,,De prijs daalt alleen als de aantallen die de fabrikanten bouwen stijgen. De vraag in Nederland alleen is daar te klein voor. Dus we moeten het doen met het stimuleren van elektrisch rijden. We hebben al eerder berekend dat je met een aanschafsubsidie van 6000 euro heel ver komt.’’
In 2030 moeten er bijna drie miljoen elektrische auto’s in Nederland rijden, vindt het kabinet. Nu zijn dat er slechts enkele tienduizenden. De Bovag ziet dat niet snel gebeuren. Er worden zo’n 430.000 nieuwe auto’s per jaar verkocht. Om de doelstellingen van het kabinet te halen zou over een paar jaar iedere nieuwe auto een elektrische moeten zijn.
Break even
Elektrisch rijden moet goedkoper, zegt ook hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft. Hij denkt dat rond 2024 elektrisch rijden even duur is als rijden op benzine. ,,De prijzen van batterijpakketten dalen nu 15 procent per jaar. Elektrische auto’s kunnen goedkoper en beter worden. De aanschaf van een elektrische auto is weliswaar ook in 2024 nog duurder, maar het onderhoud en de ‘brandstofkosten’ zijn veel goedkoper dan bij een benzineauto. Als we eenmaal dat break even punt bereikt hebben, kan het heel hard gaan.’’
De vrije markt alleen is niet genoeg. Er moet meer gebeuren om elektrisch rijden te stimuleren
Autofabrikanten beloven tientallen nieuwe elektrische modellen in alle prijsklasses. Toch twijfelt Van Wee of de doelstelling van het kabinet gehaald wordt. De vrije markt alleen is niet genoeg. Er moet meer gebeuren. Door bijvoorbeeld het invoeren van milieuzones voor alle brandstofauto’s kan elektrisch rijden aantrekkelijk worden. ,,Maar er is een enorme adder onder het gras. Fabrikanten verdienen nauwelijks aan elektrische auto’s. Als zij ervoor kiezen om hun marges groter te laten worden, blijven elektrische auto’s te duur en wordt 2030 niet gehaald.’’
Leaserijders
Elektrisch rijden is nu nog nagenoeg geheel voorbehouden aan de leaserijders. Zij zijn te porren voor een elektrische auto omdat het fiscaal gunstig is. Het kabinet wil die fiscale voordelen verschuiven van de zakelijke naar de particuliere markt. Ook mensen die een tweedehands elektrische auto willen rijden zouden een steuntje in de rug moeten krijgen. Forse stimulering van elektrisch rijden werkt, bewijst Noorwegen. Daar is 1 op de 5 nieuwe auto’s al een elektrische. Vooral het rijden over de vrije busbaan in plaats van aansluiten in de file trok autokopers over de streep.
De Vereniging Elektrisch Rijden wil een ander Noors idee overnemen. Door de belasting op de meeste vervuilende diesel- en benzineauto’s te verhogen kan een aankoopsubsidie voor particulieren gefinancierd worden. De onbelaste reiskostenvergoeding voor elektrische rijders moet hoger, van 19 naar 25 cent. En laden van elektrische auto’s moet nóg goedkoper worden.
,,Stimulering is heel belangrijk", zegt Huyskens van de Bovag. ,,Als al die Tesla’s uit de lease op de tweedehandsmarkt komen dan wil je ze wel in Nederland houden dus het moet aantrekkelijk zijn om er een te kopen." De autobranche stelde eerder voor om iedere koper van een tweedehands elektrische auto een laadtegoed van 1000 euro te geven.
Het kabinet moet de stimuleringsmaatregelen nog uitwerken. De branche is wel duidelijk: stimuleren van elektrisch rijden, betekent niet dat mensen die benzine of diesel rijden bestraft moeten worden.
Duidelijk is al wel dat de vrijstelling van wegenbelasting blijft voor elektrische auto’s. Ook moet bekeken worden hoe al die miljoenen elektrische auto’s opgeladen moeten worden. In 2030 zouden er 1,8 miljoen publieke laadpalen moeten zijn. Het huidige elektriciteitsnet kan dat echter niet aan.
Misschien zijn die miljoenen laadpalen niet nodig. Er is nóg een elektrische auto die op doorbreken staat: de waterstofauto. Die tankt waterstof zoals een lpg-auto en de actieradius is veel groter dan die van een auto met batterijen. Ook deze auto’s zijn duur. De goedkoopste is de Hyundai Nexo met een prijskaartje van 70 mille. Op een volle lading kan deze auto ruim 600 kilometer rijden. Er is geen auto op batterijen die dat haalt. Het lijkt de auto van de toekomst, ook de Duitse fabrikanten komen er met een, maar er zijn nog maar een handjevol waterstof-stations om te tanken. Ook het aantal waterstofpompen moet de komende jaren stijgen.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto’s en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
Dit zijn de beste auto's ter wereld volgens vrouwelijke journalisten
Om de vrouwelijke stem in de autojournalistiek kracht bij te zetten, bestaat er een verkiezing van de Auto van het Jaar met uitsluitend vrouwelijke juryleden. Zij maakten deze week hun shortlist bekend voor wat uiteindelijk dé auto van 2021 wordt. -
Drie jaar cel voor automobilist na 78 verkeersboetes
De Belgische politierechter heeft een 34-jarige Belg die al eerder 77 veroordelingen achter zijn naam had staan, een strengere celstraf dan gevraagd. Hij moet drie jaar naar de gevangenis en krijgt een levenslang rijverbod.
-
De ‘taxi’ van het slagveld is straks niet meer te raken met een raket
De meer dan 120 pantserinfanterievoertuigen van de landmacht zijn vanaf 2026 niet meer uit te schakelen met anti-tankraketten. De bewapende ‘taxi’s’ van het slagveld krijgen een speciaal raketschild dat de inkomende projectielen voortijdig laat ontploffen. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Zonnekleppen zijn niet voldoende, zorg altijd ook voor een zonnebril in de auto’
,,In deze rubriek ging het laatst over dubbele zonnekleppen”, schrijft lezer Patrick de Jager vanuit Tasmanië. ,,Maar altijd een zonnebril in de auto hebben is een vereiste! Bij laagstaande zon in de winter is zelfs een zonneklep niet voldoende. Hier in Australië draagt men sowieso altijd shades.” -
PREMIUM
Mijn Allessie Paul wint met zijn Chevy met gemak van een BMW M3: ‘Zo'n achtcilinder klinkt toch heerlijk?’
Leuk en aardig al die standaard gezinsbakken op de weg, maar avonturen beleeft Paul van Wijk (44) toch echt in een Amerikaan. In de rubriek Mijn Allessie vertelt hij over het diep ronkend stemgelijk van zijn grootste liefde: de Chevrolet Express 2500 om precies te zijn, met een achtcilinder onder de motorkap.