Volledig scherm
© Porsche

‘Elektrische auto altijd schoner dan verbrandingsmotor, ook via kolencentrale’

Zijn elektrische auto’s groener dan conventionele benzine- en dieselmotoren wanneer ze elektriciteit gebruiken die wordt opgewekt door kolencentrales? Volgens een nieuwe rapport is dat inderdaad het geval.

Uit een analyse van onderzoeksorganisatie BloombergNEF blijkt dat de CO2-emissies van elektrische voertuigen met niet-hernieuwbare energie nog steeds 40 procent lager zijn dan die van auto’s met verbrandingsmotoren.

Het rapport zal in de toekomst veelvuldig worden aangehaald door initiatiefnemers van elektrische auto’s om suggesties te smoren dat deze voertuigen, mits belast met niet-hernieuwbare elektriciteit, even schadelijk zijn voor het milieu als conventionele benzine- en dieselmotoren.

Het gat tussen brandstofmotoren en elektrische motoren zal de komende jaren volgens het rapport alleen maar groter worden. Elektrische auto’s zullen in de toekomst schoner zullen worden naarmate de stroomvoorziening verschuift van kolencentrales naar meer groene bronnen, zoals wind- en zonne-energieparken.

Dientengevolge zullen de levensduur-emissies van elektrische voertuigen - die geen uitlaatverontreiniging produceren wanneer ermee op de weg wordt gereden - uiteindelijk veel lager zijn dan de benzine- en dieselmotoren die momenteel de verkoop domineren in de huidige markt. Colin McKerracher, transportanalist bij BNEF: ,,Wanneer een auto met verbrandingsmotor van de band rolt, liggen de emissies per kilometer voor altijd vast, maar voor een EV blijven ze elk jaar dalen als het net schoner wordt.”

BNEF zei dat 38 procent van de elektriciteitsproductie vorig jaar afkomstig was uit koolstofvrije bronnen - hoewel berekend werd dat dit in 2040 zou kunnen oplopen tot 63 procent. Er blijven wel vraagtekens rond de 'groenheid’ van de accu's die in elektrische voertuigen worden gebruikt. Het gaat hierbij om de ecologische voetafdruk die wordt veroorzaakt door de inkoop van grondstoffen, de productie van de batterijen zelf, het gebruik en de moeilijkheden om ze te recyclen zodra ze zijn afgeschreven.