Volledig scherm

‘Elektrische auto is helemaal niet schoon’, vindt Amnesty International

Elektrische auto's zijn weliswaar schoon op het gebied van lokale emissies, maar op het vlak van mensenrechten en milieuproblematiek scoren ze belabberd, aldus Amnesty International.

De internationale mensenrechtenorganisatie vraagt de auto-industrie om te letten op de onmenselijke omstandigheden die gepaard gaan met de ontginning van zeldzame metalen voor de accu's van elektrische auto's. De organisatie wijst op schendingen van de mensenrechten, vooral met betrekking tot kinderarbeid en het welzijn van de bevolking in de buurt van de mijnen. De stichting heeft ook milieuproblemen vastgesteld en daagt de auto-industrie uit om binnen vijf jaar met oplossingen te komen. Dat meldde een woordvoerder tijdens de Nordic EV Summit in Oslo.

Amnesty werkt samen met Greenpeace USA aan het identificeren en in kaart brengen van mensenrechten en milieueffecten gedurende de gehele levenscyclus van de accu. Vooral de situatie in de Democratische Republiek Congo bij de ontginning van ertsen voor accu's zou volgens Amnesty zorgwekkend zijn. De onderzoekers van Amnesty ontdekten al in 2016 dat het werk in de kobaltmijnen in dat land met de hand werd gedaan. De mijnwerkers doen dit onbeschermd en dat gaat ten koste van de gezondheid van de volwassenen en kinderen die daar werken, aldus Amnesty.Op dit moment komt meer dan de helft van alle kobaltproductie voor accu's uit Congo, zo meldt website Autogids.be.

Een aantal bedrijven publiceert sinds de onthullingen over de details van het ontginningsproces. Apple, Mercedes, BMW, Renault en Samsung SDI letten sindsdien op misstanden. Maar nog lang niet alle bedrijven doen hieraan mee. Ook de milieu-effecten van de batterijproductie in China, Zuid-Korea en Japan baren Amnesty zorgen, evenals de offshore-mijnbouw voor kobalt, lithium en mangaan. De stichting heeft de auto-industrie uitgedaagd om binnen vijf jaar te komen tot schone en rechtvaardige energieoplossingen. Niet alleen bij het ontginnen van mijnen, maar ook bij de productie, het hergebruik en het recyclen van accu's.

Deze Nederlander rijdt de wereld rond in een elektrische auto. Bekijk de video: