Elektrische auto opladen? Buiten Randstad zijn nog weinig laadpunten

in kaartWaar kun je terecht om bij te ‘tanken’ met je elektrische auto? In vier jaar tijd is het aantal openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s ruim verdrievoudigd tot 40.000 stuks. Maar een elektrische rondrit door Nederland blijft een puzzeltocht.

Volledig scherm
© ANP

Het lukt inmiddels in heel Nederland om op te laden. Zelfs op Vlieland kan de elektrische rijder terecht; er is één openbaar oplaadpunt, blijkt uit cijfers van Oplaadpalen.nl. Afgelopen zomer ging zelfs de laatste laadpaalloze gemeente in Nederland overstag. De gemeente Onderbanken heeft een laadpunt aangelegd in Schinveld. ,,En we hebben als gemeente ook meteen een paar elektrische auto's aangeschaft voor erbij’’, meldt de woordvoerster.   

Laden in de Randstad is geen probleem. Daar schieten de laadpalen als paddenstoelen uit de grond. Amsterdam: 3839 stuks, Rotterdam 2436, Den Haag 2081 en Utrecht telt 1455 laadpalen. In de dunbevolkte randen van het land moet de elektrische rijder goed zoeken en plannen als de accu leegt dreigt te raken. Op provinciaal niveau blijven met name Groningen, Zeeland, en Drenthe achter met minder dan 600 laadpalen per provincie. Ter vergelijking: Alleen Breda heeft al 544 openbare laadpalen. 

Ambities

Die ruim 40 duizend laadlocaties door heel Nederland lijken heel wat, maar het is nog lang niet genoeg voor de ambities van de regering Rutte. In 2020 moet 10 procent van het aantal verkochte auto's volledig elektrisch zijn. En in 2030 moeten er 3 miljoen volledig elektrische auto's rijden. 

Er rijden nu ruim 132 duizend auto's (deels) op elektriciteit, blijkt uit cijfers van de RDW. In dat cijfer zitten zowel de plug-in hybrides (auto’s op benzine met een ook een elektrische motor en accu) als de volledig elektrische auto’s. Plug-ins werden populair vanwege gunstige fiscale regels voor leaserijders. Maar onduidelijk is hoe trouw deze leaserijders tegenwoordig hun auto inpluggen. Eerder bleek dat leaserijders met een Mitusbishi Outlander plug-in dat nauwelijks deden. Hun benzineverbruik was daardoor niet 1 op 52 maar 1 op 15. Er rijden momenteel 34.000 volledig elektrische auto's, op een totaal van bijna 10 miljoen auto's.

Privé en openbaar

Die auto's zijn niet alleen op de openbare laadpalen aangewezen. Wie de ruimte heeft, laadt thuis op eigen terrein op, of bij de werkgever. Naar schatting zijn er 93.000 privé-laadpalen, schatten de energiebedrijven. Mogelijk is dat een verklaring voor het geringe aantal laadpalen in de buitengebieden. Daar wonen de meeste mensen ruimer dan in de Randstad.

Elektrisch rijden is nog steeds vooral een zaak van leaserijders. Voor volledig elektrische auto's geldt nog steeds een heel gunstige bijtelling voor privégebruikt. De meeste elektrische auto's, 17.000 stuks, zijn geregistreerd in Almere, de thuisbasis van grote leasemaatschappijen. Een berekening hoeveel laadpalen er per elektrische auto in de verschillende gemeenten zijn is daarom niet te maken.

  1. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”
  2. Topdag autobeurs gekaapt door actievoerders die zich vast willen lijmen aan de auto's
    video

    Topdag autobeurs gekaapt door actievoer­ders die zich vast willen lijmen aan de auto's

    Actievoerders van de internationale klimaatbeweging Extinction Rebellion houden vandaag een grote protestactie op de voorlaatste - en drukste - dag van het Autosalon in Brussel. Zij verstoren de autobeurs door in wagens te kruipen en zich vast te ketenen. Maar hun plannen zijn nog extremer: ze willen zich ook vastlijmen aan auto’s en met nepbloed gooien. De politie heeft al verschillende actievoerders opgepakt.
  3. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk