‘Elektrische auto's hebben veel minder grondstoffen nodig dan modellen met verbrandingsmotor’
Elektrische auto’s hebben veel minder grondstoffen nodig dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit een analyse van Transport & Environment.
Delen per e-mail
Het was altijd hét stokpaardje van tegenstanders van elektrische auto's: de grote hoeveelheid grondstoffen die nodig is voor de accu van een elektrische wagen. Inderdaad, daar zijn nogal wat grondstoffen voor nodig. Maar die kunnen bijna allemaal worden hergebruikt. Uiteindelijk blijft er na recycling van een EV-accu slechts zo’n 30 kilo aan grondstoffen over die niet hergebruikt kan worden.
Dat lijkt veel, maar niet als je het vergelijkt met de 17.000 liter benzine die een gemiddelde auto gedurende zijn levensduur verbruikt. Volgens een nieuwe studie van de Europese denktank voor schoner vervoer, is de huidige afhankelijkheid van Europa van ruwe olie veel groter dan de behoefte aan grondstoffen voor accu’s. De kloof zal door de technologische vooruitgang nog groter worden. Want daardoor zal de hoeveelheid lithium die nodig is om een EV-accu te maken in het volgende decennium halveren. De benodigde hoeveelheid kobalt zal zelfs met meer dan driekwart afnemen en die van nikkel met ongeveer een vijfde, aldus T&E.
CO2
Lucien Mathieu, analist vervoer en e-mobiliteit bij T&E, zegt hierover: ,,Als het op grondstoffen aankomt, is er gewoon geen vergelijking mogelijk. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto die op fossiele brandstoffen rijdt, het equivalent van een stapel olievaten van 25 verdiepingen hoog. Bij de recycling van accumaterialen gaat er slechts zo’n 30 kilogram metaal verloren. Dat is ruwweg de grootte van een voetbal.”
Uit de ‘levenscyclusanalyse’ van Transport & Environment blijkt tevens dat elektrische auto’s gedurende hun levensduur ook altijd minder CO2 produceren dan auto's met een verbrandingsmotor. Zelfs in Polen, dat de minst schone elektriciteitsvoorziening van de EU heeft, stoten elektrische auto's 22 procent minder CO2 uit dan benzineauto’s. Ook verbruiken EV’s tijdens hun levensduur 58 procent minder energie dan een benzineauto, aldus T&E.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Dacia Sandero: logisch, praktisch en scherp geprijsd
De Dacia Sandero is misschien wel de slimste nieuwe auto van dit moment: hij biedt meer ruimte en een betere uitrusting voor een lagere aanschafprijs. Bovendien rijdt hij verdienstelijk en is hij voordelig in het gebruik. -
Tesla-eigenaar die elektrische Ford ook mooi vindt met de dood bedreigd
De Amerikaan Sergio Rodriguez heeft doodsbedreigingen ontvangen van Tesla-eigenaren toen hij op social media schreef dat hij de nieuwe elektrische Ford Mustang Mach-E ook mooi en goed vond. -
PREMIUMinterview
Elektrische auto blijft voorlopig duur. Aldus Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld
Volgens de grootste autofabrikant van de wereld, Toyota, is het onmogelijk om de elektrische auto op korte termijn net zo goedkoop te maken als een benzineauto. ‘Zolang er niet genoeg batterijen leverbaar zijn, blijven elektrische auto’s duur', zegt de Europese topman Johan van Zyl in een interview met deze site. -
video
Zonneauto die 1600 kilometer ver komt op één lading binnen 24 uur uitverkocht
De eerste lading zonneauto's ter wereld was binnen 24 uur uitverkocht. Het mede door zonnecellen gegenereerde rijbereik van deze Aptera klinkt dan ook indrukwekkend. -
Imagoschade op de werkvloer: schuld bekennen of niet?
Na een leugen over de formatie heeft de reputatie van premier Rutte een flinke deuk opgelopen. Soortgelijke incidenten doen zich natuurlijk ook op het werk voor; iemand maakt een fout (klein of groot), liegt daarover en het komt uit. Hoe gaan we om met blunders, en moet je eigenlijk schuld bekennen? Experts vertellen.
-
VW wordt ‘Voltswagen’ en andere 1 april-grappen
Nederlandse automedia zijn massaal in de grap van Volkswagen getrapt. Het merk zou vanaf begin april in de Verenigde Staten de naam Volkswagen veranderen in ‘Voltswagen’. Het was niet de enige 1 april-grap in de automotive-wereld. -
PREMIUMKoken & eten
Jij wilt afvallen, maar je partner eet de hele tijd chips? Diëtiste geeft haar negen beste tips
Hoe moeilijk is gezond proberen te eten, als je partner niet meedoet? Voor veel mensen herkenbaar. De ene probeert gezond te eten, terwijl de ander ongezonde kost verorbert. Of de ene houdt van vlees en de ander wil plantaardig. Het kan frustraties opleveren, weet diëtiste Sanne Mouha. -
PREMIUM
Al dertien jaar lang roept Auke Hoekstra dat elektrische auto's de toekomst zijn: ‘En ik krijg al dertien jaar gelijk’
Al dertien jaar lang roept universitair onderzoeker Auke Hoekstra dat elektrische auto’s de toekomst zijn. Op Twitter reageert hij onvermoeid op critici die wat anders beweren. Maar hij doet meer dan alleen dat. Een verhaal over de toekomst voorspellen, mierenhopen en goeroes.