Elektrische auto's mogen in Oostenrijk harder rijden dan benzine-en dieselauto's
Oostenrijk introduceert een opmerkelijke maatregel om elektrisch rijden te stimuleren. Op veel trajecten waar benzine- en dieselauto's zich aan de limiet van 100 km/uur moeten houden, mogen elektrische auto’s vanaf 1 januari 130 km/uur rijden.
In totaal gaat het om 440 kilometer snelweg oftewel 20 procent van de Oostenrijkse snelwegen, waar de regel van toepassing is. Dat zijn milieuzones, waar een snelheidslimiet van 100 km/uur geldt om de uitstoot te beperken. Elektrische auto's verspreiden ter plekke geen uitlaatgas.
Gratis parkeren
“We willen mensen ervan overtuigen dat het op verschillende manieren loont om over te schakelen naar elektrisch rijden”, zegt minister van Duurzaamheid Elisabeth Köstinger van de conservatieve partij ÖVP. Er zijn immers nog meer voordelen op komst. De volgende stap is om busstroken te openen voor elektrische auto’s en er zijn plannen om elektrische voertuigen gratis te laten parkeren.
De maatregelen worden genomen in het kader van de ambitie van Oostenrijk om zijn doelstellingen op het gebied van klimaatbescherming te behalen. Tegen 2030 moet er 36 procent minder uitstoot van koolstofdioxide zijn dan in 2005. Tegen 2050 moet de transportsector er grotendeels CO2-neutraal zijn.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto’s en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Massaal van een blauw naar een geel kentekenplaatje door helmplicht: ‘Je staat anders echt voor joker’
Een helm op met 25 kilometer per uur? De Westlander wil er niet aan. Dus worden snorfietsen en ‘Holleeder-scootertjes’ massaal omgebouwd naar een geel kenteken. -
Auto's van Hyundai en Kia rijden vanaf volgend jaar op zonne-energie
Auto's van de merken Hyundai en Kia krijgen vanaf volgend jaar zonnepanelen om elektrisch te kunnen rijden. De fabrikant heeft een omvangrijk plan gepresenteerd om zonne-energie toe te passen in alle toekomstige modellen, zelfs in auto's die op benzine of diesel rijden. -
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
Vraag & Antwoord
Nu een elektrische auto kopen of nog even wachten?
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
-
PREMIUM10
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
-
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
Elektrische occasion? Wel even opletten
Nu de elektrische auto in de lift zit, stijgt ook het aanbod aan occasions. Die zijn relatief goedkoop, vanwege de onzekerheid over de levensduur van de accu’s. Daar kun je als goed voorbereide consument van profiteren.