Volledig scherm
Volkswagen e-Golf © Bart Hoogveld

Elektrische auto zorgt voor recordomzet in autoverkoop

Vorig jaar steeg de omzet bij de verkoop van nieuwe auto’s tot een record van ruim €15 miljard. Bijna 12 procent van de omzet kwam uit de verkoop van volledig elektrische auto’s, blijkt uit analyse van ING. Ook in 2019 zet de opmars van elektrische aandrijving stevig door. Het marktaandeel volledig elektrisch steeg van 2,3 procent in januari 2018 naar 5,2 procent in januari 2019. Vooral zakelijke rijders kiezen er steeds vaker voor. 

Max Erich, sector-econoom automotive van ING: ,,De Tesla-taks zorgde eind 2018 voor een run op dure elektrische auto’s. De focus ligt in 2019 op meer ‘betaalbare’ elektrische modellen, waarvan er steeds meer op de markt komen. Vooral werknemers met een auto van de zaak zullen vaker kiezen voor een volledig elektrische auto.‘’

Vooral de run op dure, volledig elektrische auto’s heeft vorig jaar gezorgd voor records in de autoverkoop. Er werd voor ruim €15 miljard aan nieuwe auto’s uitgegeven. Bovendien steeg de gemiddelde aanschafwaarde naar zo’n €33.800 per nieuw geregistreerde auto. Deze records waren allemaal te danken aan elektrische auto’s; die droegen met €1,8 miljard bij aan 12 procent van de totale omzet in de markt. De gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s lag op €74.000. Elektrische auto’s waren ook dominant aanwezig in de top 10 van modellen met de meeste omzet. De Tesla Model S voerde die lijst aan, gevolgd door de Tesla Model X, de VW Golf (waarbij de elektrische e-Golf verantwoordelijk was voor 30 procent van de omzet) en de elektrische Jaguar I-Pace.

Ook in 2019

In 2019 zet de opmars van volledig elektrische auto’s in Nederland door, verwacht ING. Het marktaandeel (in volume) steeg in januari naar 5,2 procent , terwijl dat in diezelfde maand een jaar eerder nog 2,3 procent was. In tegenstelling tot de verkoop in december, ging het in januari  om meer ‘betaalbare’ auto’s voor werknemers met een auto van de zaak zoals de VW e-Golf, Hyundai Kona en Nissan Leaf. De gemiddelde uitgave per volledig elektrische auto daalde dan ook van €74.000 in 2018 naar een kleine €43.000 in januari 2019. 

Betere batterijen met een hogere actieradius en concurrerende prijzen van elektrische modellen zorgen, in combinatie met de lage bijtelling, voor een toenemende populariteit van volledig elektrisch onder zakelijke rijders, constateert ING. Bovendien zien bedrijven graag dat hun werknemers elektrisch rijden. Uit een enquête van Kantar TNS, in opdracht van ING, onder ruim 1.000 bedrijven blijkt dat nu al 23 procent vindt dat een auto van de zaak volledig elektrisch moet zijn.