Elektrische Mercedes EQS krijgt 56 inch hyperscreen
Het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz kan straks niet alleen pronken met zijn actieradius, maar ook met zijn XXL-display, spectaculaire LED-licht en kunstmatige intelligentie. Het 1,41 meter brede hyperscreen is bijna net zo breed als het hele interieur.
De nieuwe Mercedes-Benz EQS legt de lat enorm hoog in het elektrische luxesegment qua actieradius (700 kilometer) en efficiëntie (Cw-waarde 0,20). Dat laatste getal is bijzonder, want de EQS is een fractie groter dan de huidige S-klasse. Door zijn druppelvorm en gladde carrosserie is het desondanks ’s werelds meest aerodynamische productieauto.
Het definitieve uiterlijk van de EQS houdt Mercedes-Benz nog even geheim, maar het interieur is al wel onthuld. De ontwerpers kozen aan de binnenzijde voor een zwevende middenconsole. Dat ziet er mooi en sportief uit, en zorgt toch voor veel vloerruimte. Dé eye-catcher is echter het enorme display, dat Mercedes ‘MBUX Hyperscreen’ noemt. Het onderdeel strekt zich uit over de gehele breedte van het voertuig - een lengte van 141 centimeter.
De Chinese startup Byton probeerde al eerder iets dergelijks, maar het Chinese merk is er nog steeds niet in geslaagd om zijn 48-inch scherm - en auto eromheen (M-Byte) - klaar te krijgen voor serieproductie. Het EQS-hyperscreen bestaat uit drie beeldschermen die met elkaar zijn verbonden onder een gebogen afdekglas. Dit dekglas krijgt zijn uiteindelijke, gebogen vorm bij 650 graden Celsius. Het is krasvast, extreem breukvast en door een speciale coating eenvoudig te reinigen, aldus Mercedes-Benz.
In totaal acht processoren zorgen ervoor dat de drie displays samen een grote bioscoop worden. Het scherm biedt haptische feedback én is drukgevoelig. Harder drukken kan dus iets anders in gang zetten dan zacht drukken of vegen. Ook maakt het interieur gebruik van kunstmatige intelligentie, waarbij de vaakst gebruikte functies altijd in beeld staan. Ook doet de auto zelf suggesties op basis van de gebruiksgewoonten van de bestuurder, variërend van het massageprogramma tot suggesties voor de to-do -Lijst.
Het hyperscreen is omgeven door een doorlopend frame van kunststof en heeft sfeerverlichting in het onderste gedeelte. Met deze truc willen de ontwerpers bereiken dat het gigantische scherm boven het dashboard lijkt te zweven. Geïntegreerd in dit grote digitale gebied zijn turbinevormige analoge ventilatiesproeiers, die gezien moeten worden als een verbinding tussen de digitale en de fysieke wereld. Mercedes biedt tegen een meerprijs een super-luchtfilterfilter dat bijna de hele ruimte onder de voorkap inneemt en zorgt voor ultra-zuivere lucht. De EQS krijgt dan ook geen opslagruimte onder de voorklep, de zogeheten ‘Frunk’.
Een opvallend kenmerk van de EQS-ervaring zijn de ‘soundscapes’: selecteerbare 'motorgeluiden’ die weerklinken via de luidsprekers. Het geluid verandert algoritmisch en past zich aan volgens een tiental verschillende rijparameters, inclusief gaspedaalpositie en voertuigsnelheid, net zoals een gewone motor dat zou doen. In plaats van één standaardgeluid te ontwikkelen, laten de ingenieurs van Mercedes de inzittenden kiezen tussen verschillende auditieve thema’s. Silver Waves is een vrij generieke luxe EV-soundtrack, terwijl Vivid Flux in de sci-fi space-opera-sfeer opereert en Roaring Pulse doet denken aan geluiden van krachtige verbrandingsmotoren.
De Mercedes EQS wordt binnenkort onthuld, gaat deze zomer in productie en wordt eind dit jaar uitgeleverd aan klanten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat? -
Moederbedrijf Mercedes-Benz investeert 70 miljard euro, vooral in elektrische aandrijving
De Raad van Commissarissen van Daimler AG heeft volledige steun gegeven voor het nieuwe businessplan van het concern. Het betekent dat de geplande bezuinigingen op vaste kosten door zullen gaan, maar ook dat het concern de komende vijf jaar maar liefst €70 miljard gaat investeren. Hoe dat bedrag precies besteed wordt, is niet helemaal duidelijk. -
Met video14
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Mercedes verlegt de grens met reusachtig beeldscherm in nieuw elektrisch topmodel
Mercedes-Benz plaatst in de EQS, het nieuwe elektrische topmodel dat later dit jaar wordt gepresenteerd, een beeldscherm dat zijn gelijke niet kent in de auto-industrie. Het reusachtige oled-scherm dat 1,41 meter breed is, zorgt - aldus de allerminst bescheiden autofabrikant - voor een ‘wow’-effect.
-
PREMIUM
Zo pakt de politie lakse truckers aan: ‘Bij een noodstop was chauffeur gespiest door eigen lading’
Aggregaten, graafmachines, gereedschap: de agenten van de Rotterdamse verkeerspolitie hebben het allemaal al eens van de vrachtwagen zien vallen omdat de spullen niet goed gezekerd waren. Daarom controleren ze daar nu extra op. ,,We horen vaak: ‘Ik doe het al dertig jaar zo, het gaat nooit fout'.” -
-
-
Autotest
Waarom de Toyota Prius nu plotseling wél de show steelt
De Toyota Prius had vijf generaties nodig om zich te ontpoppen van lelijk eendje tot mooie zwaan. Het nieuwe model is binnenkort te koop, en dat werd tijd. Want het goudhaantje van Toyota leek de laatste jaren flink wat van zijn glans te hebben verloren. -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd.