Het stadsbestuur van Oslo wil zo snel mogelijk van het uitlaatgas van auto's af. Er moeten inductieplaten komen op locaties waar veel potentiële klanten voor taxi's zijn
Volledig scherm
Het stadsbestuur van Oslo wil zo snel mogelijk van het uitlaatgas van auto's af. Er moeten inductieplaten komen op locaties waar veel potentiële klanten voor taxi's zijn © AFP

Elektrische taxi's die draadloos opladen: Oslo heeft straks de wereldprimeur

Oslo heeft binnenkort een wereldprimeur met het draadloos opladen van elektrische taxi's. Taxistandplaatsen in de Noorse hoofdstad krijgen inductieplaten, waarmee de elektrische taxi’s draadloos kunnen opladen terwijl de chauffeurs op klanten wachten. Het stadsbestuur hoopt hiermee de elektrificatie van de taxi’s te versnellen. In 2023 moeten alle taxi’s in Oslo elektrisch zijn.

  1. ‘Waarom meet een politieauto de snelheid anders dan een flitspaal?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom meet een politieau­to de snelheid anders dan een flitspaal?’

    ,,Als ik een roodlicht- of snelheidscamera passeer, meet die de op dat moment gereden rijsnelheid. Maar als je in tv-programma’s een politieauto een snelheidsovertreder ziet volgen, lijkt het anders te gaan. De agenten moeten blijkbaar eerst over een bepaalde afstand metingen doen om er vervolgens een soort gemiddelde uit te halen. Waarom wordt hier niet de hoogst gemeten snelheid als gereden snelheid genomen? Gebruiken ze misschien apparatuur van inferieure kwaliteit?”, vraagt lezer Frans van de Kerkhof.