Elitaire Franse automobielclub sluit al 126 jaar deze bevolkingsgroep uit
De Automobile Club de France is waarschijnlijk de oudste autoclub ter wereld. Qua emancipatie is de organisatie nooit met haar tijd meegegaan. Al 126 jaar laat de vereniging geen vrouwen toe en de 74-jarige voorzitter is niet van plan dat te veranderen.
De club is gevestigd in een enorm gebouw aan de beroemde Place de la Concorde in Parijs. Een bibliotheek, bar, dakterras, verschillende eetkamers en een zwembad maken deel uit van het pand. Volgens persbureau Bloomberg is een meerderheid van de leden niet gelieerd aan de auto-industrie.
Toch zijn ook enkele machtige mannen uit de autobranche lid, zoals Luca de Meo, ceo van Renault en Carlos Tavares, de ceo van Stellantis. In totaal heeft de club zo’n 2000 leden met een gemiddelde leeftijd van net iets onder de 55 jaar. Ze lobbyen voor verschillende zaken, bijvoorbeeld om oldtimers vrij te stellen van toekomstige emissieregels.
Technisch gezien is er geen regel die vrouwen verbiedt lid te worden, maar twee bestaande leden zouden een vrouw moeten steunen die lid wil worden. Dit lijkt onwaarschijnlijk. ,,Dit verandert niet zolang ik de baas ben. Ik heb het gevoel dat driekwart van onze tweeduizend leden niet wil dat dit verandert en ik ben te democratisch ingesteld om iets in te voeren wat zij niet willen”, zegt voorzitter Louis Desanges. ,,Bovendien hebben we andere mogelijkheden om vrouwen te ontmoeten in Parijs.”
De club is lang niet de enige in de wereld die volledig uit mannen bestaat, maar het is wel opvallend. In de autobranche zijn topposities immers steeds minder voorbehouden aan mannen, aldus Bloomberg. Alleen al bij Peugeot en Chrysler staan bijvoorbeeld vrouwen aan de top.
,,Een club als deze, die is blijven hangen in de negentiende eeuw en gesloten is voor vrouwen, doet afbreuk aan al het werk van de industrie om meer toegankelijk te worden voor vrouwen’’, zegt Elisabeth Young, baas van Women and Vehicles in Europe, een organisatie die zich er sinds 2008 voor inzet meer vrouwen aan te trekken in de branche. ,,Het is een schadelijk symbool dat uitstraalt dat de auto-industrie alleen voor mannen is.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Geld besparen? Dit zijn de 10 beste lifehacks voor je auto
Voor het schoonmaken van je auto hoef je niet altijd dure hulpmiddelen te gebruiken van de autospeciaalzaak. Vaak volstaan huishoudmiddelen en handige trucs voor een succesvolle voorjaarsschoonmaak en frisse auto. -
Bijzondere Ferrari van Michael Schumacher te koop
Een autodealer in Monaco biedt een bijzondere sportwagen aan: een Ferrari California die ooit toebehoorde aan Formule 1-ster Michael Schumacher. Hij kocht de auto zelf in 2009 en reed er bijna vier jaar mee. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Met de auto op vakantie? Dit zijn de opvallendste verkeersregels in het buitenland
De verkeersregels van je favoriete toeristische bestemming zijn soms net even anders dan in Nederland. De boetes kunnen in het buitenland soms behoorlijk oplopen en zijn ook niet altijd even duidelijk. In dit overzicht op basis van de ANWB en Vlaamse Automobilistenbond (VAB) worden de belangrijkste regels uitgelegd.
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Dit verkeersbord staat in heel Duitsland, maar bijna niemand weet wat het betekent
Een verkeersbord met een cirkel en daarin een zwarte punt blijkt zelfs voor veel Duitsers onbegrijpelijk. En dat terwijl er in bijna iedere stad wel een of meer staan. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?