Volledig scherm
Een elektrisch aangedreven Mercedes op de internationale autoshow in Geneve. © REUTERS

Energieprof door de bocht: Elektrische auto al bij 378.843 kilometer groener

De aan de universiteit van Luik verbonden hoogleraar Damien Ernst berekende onlangs dat een elektrische auto pas na 700.000 kilometer milieuvriendelijker wordt dan een auto die op fossiele brandstof rijdt. Het kwam de knappe kop op flink wat tegengas te staan. Ernst heeft zijn calculatie nu flink bijgesteld, maar komt nog steeds op een duizelingwekkend hoog aantal omslagkilometers.

AukeHoekstra on Twitter

Does it take 697 612 km (440 000 mi) before an electric vehicle becomes greener than a conventional car? That was the calculation a Belgian prof. made on TV this week. The number was used by MANY Dutch and Belgian newspapers. But it's 20x too high or so. https://t.co/bQs45EbyW1

De rekenmethode van de Belgische energieprofessor zou niet deugen, omdat hij zich op verouderde gegevens heeft gebaseerd. Op zijn weblog gaat hij in op de kritiek, onder meer van TU Eindhoven-onderzoeker Auke Hoekstra, en heeft hij zijn eerdere berekeningen met een aantal aangepaste hypotheses opnieuw gedaan. Kwam de wetenschapper eerder nog uit op 700.000 verreden kilometers, nu stopt de teller op 378.843 om groener te zijn dan een benzineauto.  Zijn Nederlandse collega Hoekstra kwam met eigen berekeningen uit op een omslagpunt van 30.000 tot 50.000 kilometer.

Om tot dit kilometrage te komen heeft Ernst, ten opzichte van zijn eerdere conclusie, allereerst de aanname aangepast over de hoeveelheid energie die nodig is om een 80 kWh-accu te produceren. De prof baseerde zich voor zijn aanvankelijke rekensom op informatie uit een wetenschappelijk artikel, weet techsite Tweakers. Nu stelt hij dat die cijfers uitgaan van een kleine productiefabriek. Bij een grotere fabriek zorgt het schaalvoordeel voor een flinke reductie van de benodigde hoeveelheid energie. Een foutje, geeft Ernst toe.

Energiebesparing bij productie

Damien ERNST on Twitter

Voiture électrique et CO2 : nouveaux chiffres La @rtbf republie un article sur le sujet, voir https://t.co/UfWRc4DLLa L'étude détaille est sur mon blog : https://t.co/uGB3wLfAAQ

Bij massaproductie van een 80 Kwh-accu gaat hij nu uit van een energiebesparing van 72 procent. De benodigde energie is opgebouwd uit 100 Gigajoule (GJ) om de voor de accu benodigde grondstoffen te produceren en de 196 GJ aan energie die het kost om de accu daadwerkelijk te fabriceren. Ernst ziet in zijn nieuwe berekening alleen aan de constructiekant een reductie. Het totaal aan energie voor een accu komt nu uit op 154,88 GJ. Omgerekend is dat gelijk aan 43.022 kWh stroom, bijna de helft van de eerdere aanname.

In zijn nieuwe hypothese gaat Ernst ervan uit dat 1 kWh aan energie voor de productie van de accu evenveel CO2 afgeeft als het verbranden van 1 kWh aan benzine. Hij stelt vervolgens dat een liter benzine 9,63 kWh aan energie oplevert en de verbranding ervan 2,28 kilogram CO2 produceert. 2,28 gedeeld door 9,63 geeft een waarde van 0,236 kilogram aan CO2 per benodigde kWh bij de productie van de accu. Als die 0,236 kg per kWh vervolgens vermenigvuldigd wordt met 43.022 kWh komt hij uit op 10.153 kg aan CO2-uitstoot voor de productie van de accu.

Er vervolgens van uitgaande dat een elektrische auto per 100 kilometer 2,68 kilogram minder CO2 uitstoot dan een benzineauto komt Ernst uiteindelijk tot 10153 / 2,68 x 100 = 378.843 kilometer. De wetenschapper gaat echter nog verder met het aanpassen van een aantal hypotheses, waardoor het plaatje voor elektrische auto’s ten opzichte van zijn nieuwe berekening relatief gezien nog veel gunstiger wordt. In die berekening neemt hij nu namelijk ook de CO2-uitstoot mee die gepaard gaat met de productie van benzine.