EQG Concept: Mercedes maakt in München echt álles elektrisch
IAA MünchenMercedes-Benz laat tijdens de autobeurs IAA in München wilde plannen zien voor toekomstige elektrische modellen. Zo komt het sportieve submerk Mercedes-AMG voor het eerst met een volelektrische auto, toont luxe-afdeling Mercedes-Maybach een voorbode van een ‘exquise SUV’ op batterijen en krijgt zelfs de befaamde G-klasse een elektrische broer – met maar liefst vier motoren.
Die nieuwe versie van de G-klasse, die in München wordt gepresenteerd als Concept EQG, komt volgend jaar op de markt. Net als de EQA, EQC, EQS en de nieuwe EQE gaat Mercedes het model voeren onder het label Mercedes-EQ dat speciaal in het leven is geroepen voor elektrische modellen. In markten waar het mogelijk is, wil het concern aan het einde van dit decennium van elk model een ‘uitstootvrije’ versie leveren ‘en volledig elektrisch gaan’.
De komst van een elektrische G-klasse is desalniettemin opmerkelijk: het model zag in 1979 het levenslicht als robuuste terreinwagen, die niet voor niets ook door het Nederlandse leger werd ingezet. De huidige, sterk gemoderniseerde ‘personenwagenversie’ is vooral in trek bij mensen die willen laten zien dat ze succesvol zijn: niet zelden zie je een ‘Geländewagen’ in de sportieve AMG-trim, voorzien van een brullende en dorstige V8-motor.
Koud kunstje
Die verdwijnt dus in de nieuwe EQG: in plaats van een V8 krijgt de elektrische versie maar liefst vier elektromotoren die ‘dicht bij de wielen’ zitten. Mercedes laat nog niet los hoe veel vermogen en trekkracht zij zullen leveren, maar belooft al wel dat de EQG even goed in het terrein wordt als de modellen met een verbrandingsmotor. Dankzij de accu’s in de bodem zal het zwaartepunt van de auto lager liggen, terwijl de elektromotoren hun kracht al bij nul toeren per minuut leveren. Omdat die power beter te doseren is dan bij een benzine- of dieselmotor, moet terreinrijden in de EQG volgens Mercedes een koud kunstje zijn.
Met onafhankelijke wielophanging bij de voorwielen en een starre as achter, moet de EQG met indrukwekkend gemak over ruig terrein kunnen komen, zo belooft Mercedes. Net als de andere versies van de G-klasse worden de prototypes momenteel uitgebreid getest op de beroemde Schökl-testbaan van het concern. Daar moeten de auto’s onder meer hellingen van ruim 60 procent overwinnen.
Op de achterdeur van de EQG zit trouwens geen groot reservewiel, zoals gebruikelijk, maar een afsluitbare bak waarvan het ontwerp doet denken aan een wallbox – een reserveaccu voor thuis aan de muur. Daarin zou je volgens Mercedes-Benz bijvoorbeeld de laadkabel kunnen opbergen. De productieversie van de elektrische terreinwagen zou volgend jaar al op de weg verschijnen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
MET VIDEO
Hitte vraagt veel van mens en machine: dag twee van de Mille Miglia
En weg zijn de 404 equipes. Gestart vanuit Brescia, op naar Rome, via de Adriatische Zee. Maar voorafgaand aan de start op Via Venezia hangt de Mille Miglia van tradities aan elkaar. Zo krijgt de oudste auto van het veld, een zogenaamde OM, van honderd jaar, een eigen postzegel, hetgeen gepaard gaat met een mooie ceremonie op de binnenplaats van het Mille Miglia museum. -
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf. -
Rij-impressie/video
Dit is de duurste en sterkste Mercedes-Benz: met dank aan de Formule 1
De duurste en krachtigste Mercedes-Benz van dit moment kost 420.982 euro. Je proeft voortdurend de sensatie én techniek van de Formule 1 in de 730 pk sterke AMG GT R Black Series. Ja, er kan een kenteken op deze racewagen: handig als je zelf naar het circuit wilt rijden. Maar hij is niets voor introverte types. -
Verrassend: deze dure SUV was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld
De Toyota RAV4 was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld. De SUV verwees een andere Toyota naar de tweede plaats. Het Japanse merk staat met maar liefst vier modellen in de top 10. -
PREMIUM
Deze flitspalen blijken ware ‘melkkoeien’: ‘Ik hou niet meer bij hoeveel boetes ik hier heb gekregen’
De twee flitspalen bij de Haringvlietbrug hebben zich ontpopt tot ware boetemachines. De apparaten zetten dagelijks gemiddeld zo’n 250 hardrijders op de kiek, valt op te maken uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
-
Gepantserde auto van de marechaussee blijkt niet bestand tegen poller
Pollers en auto’s, het gaat wel vaker mis. Maar op de Korte Poten in Den Haag raakte vanochtend een gepantserde auto van de Koninklijke Marechausse beschadigd door zo'n uit de straat opdoemende paal. -
Helemaal klaar met Windows 11? Zo ga je terug naar 10
Ben je niet tevreden met Windows 11, werken bepaalde toepassingen niet meer of mis je simpelweg de interface van Windows 10? Welke reden je ook hebt om terug te willen naar het vorige besturingssysteem: zo downgrade je van W11 naar W10. -
AUTOTEST
Test MG ZS: budget-SUV voor wie voordelig elektrisch wil rijden
Ondanks een groter rijbereik, strakker uiterlijk en vernieuwde technologie valt er nog steeds genoeg aan te merken op de MG ZS. Maar nuchter bekeken is deze Chinese SUV een slimme keuze voor wie betaalbaar elektrisch wil rijden.