EU-voorstel: ook uitstootnormen voor elektrische auto's
Wie een elektrische auto heeft gekocht om het milieu te ontzien, zal verbaasd zijn over de plannen van de Europese Unie. Daarin worden ook emissie-eisen opgenomen voor elektrische auto's.
Het gaat bij deze zogenaamde Euro 7-eisen voor voertuigen om limieten voor de vervuiling met fijnstof, die wordt veroorzaakt door banden en remmen. Over twee jaar komt de Europese Commissie met een rapport waarin meetmethodes voor deze emissies in kaart worden gebracht.
Deze eisen hebben ook betrekking op elektrische auto's, waarvan de banden in de regel meer slijten doordat deze auto's meer trekkracht hebben en gemiddeld vaak zwaarder zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Het gaat vooralsnog om voorstellen van de Europese Commissie naar aanleiding van diverse onderzoeken die uitwijzen dat banden en remmen veel fijnstof veroorzaken.
Microplastics
Het gaat om deeltjes tot 10 nanometer. Deze microscopische deeltjes komen vaak via het oppervlaktewater en rivieren als microplastics terecht in de voedselketen. Alleen al in Europa komt door deze slijtage een half miljoen ton aan microscopisch kleine deeltjes vrij in het milieu, schatten onderzoekers. Er zijn al filters ontwikkeld die het fijnstof van rubber aan banden leggen, maar die zien er nog lomp en weinig aerodynamisch uit.
De Euro 7-norm gaat in 2025 in en hoewel alle bestelwagens en auto's vanaf dat jaar elektrisch moeten zijn, blijven banden en remschijven grote veroorzakers van deze emissies. Wel remmen elektrische auto's veel minder dan auto's met een verbrandingsmotor doordat veel remenergie wordt teruggewonnen en de remschijven dus minder snel slijten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zo pakt de politie lakse truckers aan: ‘Bij een noodstop was chauffeur gespiest door eigen lading’
Aggregaten, graafmachines, gereedschap: de agenten van de Rotterdamse verkeerspolitie hebben het allemaal al eens van de vrachtwagen zien vallen omdat de spullen niet goed gezekerd waren. Daarom controleren ze daar nu extra op. ,,We horen vaak: ‘Ik doe het al dertig jaar zo, het gaat nooit fout'.” -
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
Extinction Rebellion kondigt nieuwe blokkade A12 aan
Extinction Rebellion kondigt een nieuwe blokkade A12 aan, op 11 maart. Dat zou de zesde keer zijn. Afgelopen zaterdag slaagden klimaatactivisten er ook in het stuk snelweg naast de Tweede Kamer en het ministerie van Economische Zaken te blokkeren. Urenlang was de weg onbegaanbaar. Daar werden 768 mensen bij gearresteerd, die inmiddels allemaal weer op vrije voeten zijn. -
PREMIUM24
Plast je kat in huis? Zo los je dat op: ‘Veel mensen vinden het niet mooi, maar het lost veel op’
Kattenpis op je vers gewassen lakens: geen pretje. Het plakt, het stinkt en je krijgt de geur er moeilijk uit. Maar hoe komt het dat katten soms op bed plassen? En hoe los je dat het beste op? Anneleen Bru, die onder meer de boekenreeks I Love Happy Cats schreef, helpt je op weg. -
AUTOTEST
Test VW ID.Buzz: eindelijk is de beroemde Volkswagen-bus elektrisch
De ooit door de Nederlander Ben Pon bedachte en wereldberoemd geworden Volkswagen-bus heeft een tijdreis gemaakt naar de 21ste eeuw. De VW ID.Buzz zit vol karakter en heeft elektrische aandrijving.
-
PREMIUM
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je ervanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen? -
-
-
Waarom de ‘ouderwetse’ trommelrem terugkeert, ook in dure nieuwe auto’s
Trommelremmen werden tot voor kort alleen nog toegepast op kleine auto’s en budgetmodellen. Duurdere auto’s zijn standaard voorzien van de beter functionerende schijfremmen. Maar de ‘ouderwetse’ trommelrem keert terug en dat heeft alles te maken met de opmars van de elektrische auto. -
Deze auto heeft vier stofzuigers om zijn wielen en dit is waarom
Elektrische auto's stoten lokaal weliswaar geen emissies uit, maar wél meer fijnstof van onder andere banden, remschijven en remblokken. Er is echter één elektrische auto die ook deze materie afvangt. De ZEDU-1 is daarom de meest milieuvriendelijke auto ter wereld.