Volledig scherm
© Renault

EZ-Ultimo is Renaults toekomstvisie op luxueuze rij-robot

De EZ-Go was een visie op het autonoom stadsvervoer van de toekomst. Daarna kwam de EZ-Pro, een toekomstvisie op autonoom goederenvervoer in en rond de stad. Vandaag volgde de derde variant, de EZ-Ultimo.

De EZ-Ultimo is een elektrische en autonome deelauto, maar Renault noemt het model liever een rij-robot. Renault stelt zich voor dat vijfsterrenhotels de robocar inzetten om hun gasten te halen en brengen van en naar het vliegveld of de locatie waar ze naartoe willen. Binnenin is alle luxe aanwezig, met een bank voor de achterpassagiers die in de rijrichting bewegen en draaiende voorstoelen voor de achteruitrijdende passagiers.

Volledig scherm
© Renault

EZ-Ultimo is al met al een emotioneel voertuig. Het is volgens Renault een premium mobiliteitsoplossing die het plezier moet geven om vervoerd te worden als onderdeel van een unieke en uitzonderlijke ervaring. De accu's voor de elektromotor worden draadloos opgeladen. Alleen de voorwielen zijn aangedreven, maar alle vier de wielen kunnen sturen zodat de forse auto toch wendbaar is. 

Volledig scherm
© Renault
  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”