Fabrieken BMW, Porsche en Nedcar dicht door oorlog, ook VW zwaar getroffen
BMW en Porsche moeten de productie van hun grootste fabrieken in respectievelijk Dingolfing en Leipzig stopzetten wegens leveringsproblemen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Het is het gevolg van de veelgeroemde ‘just-in-time’ productie.
Porsche zag zich door een gebrek aan onderdelen genoodzaakt de productie van woensdagmiddag tot eind volgende week op te schorten van de fabriek in Leipzig, waar de Macan en Panamera worden gebouwd. Voor de 2500 getroffen medewerkers zal arbeidstijdverkorting worden aangevraagd.
In Stuttgart-Zuffenhausen, waar de Taycan en de 911 worden gebouwd, gaat de productie volgens de aankondiging deze week verder. ,,De komende dagen en weken zullen we de situatie continu opnieuw beoordelen”, aldus een woordvoerder. Volgens informatie uit branchekringen heeft Volkswagen-dochter Porsche tot dusver kabelbomen uit West-Oekraïne verkregen.
BMW en Mini
In de grootste Europese BMW-fabriek in Dingolfing liggen de productielijnen vanaf maandag eveneens stil vanwege de oorlog. Ook de hoofdfabriek in München zal voorlopig geen voertuigen meer kunnen produceren vanwege knelpunten in de bevoorrading. Ook de productie van motoren in Steyr, Oostenrijk, is gestopt. BMW-dochter Mini is ook zwaar getroffen. De productielijnen in het Britse Oxford liggen stil, evenals de fabriek van VDL Nedcar, waar de Mini, Mini Countryman en BMW X1 worden geproduceerd.
Volkswagen vroeg eerder al arbeidstijdverkorting aan voor de fabrieken in Dresden en Zwickau. Nu breidt het knelpunt zich uit naar de grote VW-autofabrieken in West-Duitsland. Zoals blijkt uit een brief aan het personeel, zal de hoofdfabriek in Wolfsburg vanaf volgende week nog maar in beperkte mate produceren. In de week erna zou de productie volledig stil moeten liggen. Ook voor de bedrijfswagenfabriek in Hannover verwacht VW vanaf volgende week productieonderbrekingen.
‘Just-in-time’
In alle gevallen worden de sluitingen veroorzaakt doordat toeleveranciers uit Oekraïne compleet zijn stilgevallen. De moderne auto-industrie is zo efficiënt dat er nergens voorraden worden aangehouden. Dit scheelt tijd en geld. Helaas heeft deze zogeheten ‘just-in-time’ methode als nadeel dat meteen de hele keten stilvalt als er één schakel breekt. In Oekraïne worden veel auto-onderdelen gemaakt, waaronder kabelbomen en boordnetwerken. De grootste problemen worden veroorzaakt door het stilvallen van het Duitse bedrijf Leoni, dat twee vestigingen in Oekraïne heeft.
Volgens de industrie duurt het minstens drie maanden, maar meer waarschijnlijk zes maanden, om de productie van Oekraïne op een locatie in een ander land op te bouwen.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMUPDATE
VDL Nedcar moet productie staken om Oekraïne: fabrieken toeleverancier van kabelbomen zijn dicht
EINDHOVEN - De oorlog in Oekraïne dwingt VDL Nedcar zijn productie te staken. De autofabrikant heeft diverse toeleveranciers in Oekraïne die de deuren hebben moeten sluiten. -
Deze spullen moet je uit je geparkeerde auto halen tijdens de hitte
De zon schijnt deze zomer weer op volle kracht en daar moeten we in de auto rekening mee houden. Sommige spullen kan je maar beter uit je geparkeerde auto halen, want ze kunnen voor problemen zorgen. -
PREMIUM‘Super-openbaar vervoer’
Pak ik de auto, bus of toch de trein? Met één druk op je telefoon zie je straks hoe je het snelst (en goedkoopst) reist
In één oogopslag zien hoe je het snelst en het goedkoopst van A naar B kan reizen met de trein, de bus, de deelauto, -scooter of de leenfiets. Dat kan straks in Zuid-Holland, en uiteindelijk doet ook de trein van Alphen naar Gouda en vice versa mee. -
Koken & Eten
Zo hou je de hele dag door energie: ‘Alleen wielrenners mogen ontbijten met veel suikers’
Ongeacht of je verkeersleider bent, een IT-er, stratenmaker of hoe je je dag indeelt; niemand zit te wachten op een middagdip. ,,Door bewust te letten op wat je eet, en wanneer, kun je de hele dag door scherp blijven.” -
Het chiptekort wordt steeds groter: waarom je geen spelcomputer, auto of wasmachine meer kunt vinden
Iedereen die een nieuwe PlayStation 5, Xbox Series X of Nintendo Switch Pro op de kop wil tikken, weet: door het chiptekort zijn ze nagenoeg onvindbaar. Maar het tekort aan dure halfgeleiders treft niet alleen de gamemarkt - wie heeft er verder nog last van het chiptekort?
-
PREMIUMExperts
Met het hele gezin op elkaars lip: waarom vakantie voor echtscheiding kan zorgen
Na de zomer piekt het aantal relatiebreuken. Wat veroorzaakt een vakantiescheiding? En kun je voorkomen dat je huwelijk verongelukt tijdens je vrije dagen? Experts leggen uit en geven tips. -
PREMIUM
1 op 20 mensen krijgt diagnose fibromyalgie: ‘Onbegrip voor patiënten het moeilijkst’
Niet zichtbaar ziek, maar wel vergaan van de pijn en vaak nog een resem andere lichamelijke klachten erbovenop: dat is fibromyalgie. Wat veroorzaakt het en wat kan eraan gedaan worden? Jessica Van Oosterwijck, verbonden aan de universiteit van Gent, geeft een overzicht van de ziekte en de behandeling. ,,Het moeilijkst voor de patiënten is het onbegrip van de omgeving.” -
20 kilometer rijden voor een laadpaal? In het noorden komt het voor
Wie in het noorden van het land woont moet gemiddeld 4 tot 5 kilometer rijden met de elektrische auto om bij een openbare laadpaal te komen. In de Randstad is het gemiddeld 600 meter.