Ferrari's sportwagenfabriek in Maranello is in ieder geval tot eind van de maand compleet gesloten.
Volledig scherm
Ferrari's sportwagenfabriek in Maranello is in ieder geval tot eind van de maand compleet gesloten. © Ferrari

Ferrari en Lamborghini maken helemaal geen auto's meer, Fiat sluit vier fabrieken

Ferrari en Lamborghini hebben besloten om hun fabrieken tot nader order compleet te sluiten in verband met het coronavirus. Eerder al sloot Fiat nagenoeg alle productiefaciliteiten van nieuwe auto's.

Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus heeft Ferrari zijn fabriek in het Italiaanse Maranello per direct gesloten. De sluiting duurt in ieder geval tot eind maart en treft ook het F1-team. In een statement bedankt ceo Louis Camilleri zijn medewerkers en spreekt hij hoopvolle woorden uit. ,,We nemen deze maatregel met het oog op onze werknemers en leveranciers die de fabriek draaiende hebben weten te houden. Daarnaast denken we aan onze klanten en fans, terwijl we ons voorbereiden op de herstart.”

Eerder al stopte concurrent Lamborghini met het produceren van auto's in de fabriek in Sant’Agata tot in ieder geval eind maart. Hiermee komt de hele productie van Lamborghini tot stilstand, want dit is de enige fabriek van het Italiaanse sportwagenmerk. Fiat Chrysler Automobiles maakte vijf dagen geleden al bekend dat het fabrieken in Pomigliano d’Arco, Melfi, Atessa en Cassino dichtgooit. Hier worden jaarlijks 600.000 auto’s gemaakt, oftewel bijna vier procent van de totale Europese autoproductie. Ook Italiaanse autodealers sluiten massaal de deuren. Zo ook bijvoorbeeld megadealer Autotorino, die jaarlijks 29.100 nieuwe en ruim 22.000 tweedehands auto's verkoopt.

De vraag is of het bij deze fabrieken blijft. Volgens de analisten van GlobalData zal de naschok voor de autowereld nog minstens het hele jaar 2020 zal duren. Veel onderdelen worden geproduceerd in China. Deze fabrieken liggen nu ook stil vanwege het coronavirus. Volgens het onderzoeksbureau is de automobielindustrie bovendien extra kwetsbaar vanwege het zogeheten just-in-time productieprincipe. Ze houden daarbij zo min mogelijk onderdelen op voorraad omdat dit zorgt voor lagere kosten. Daar plukken de fabrikanten nu dus de wrange vruchten van.

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.