Volledig scherm
© ANP

Fietsers en voetgangers vogelvrij in het verkeer

Het verkeer wordt steeds veiliger voor automobilisten, maar het risico op overlijden wil voor fietsers en voetgangers maar niet dalen. In acht jaar tijd stierven meer dan 70.000 mensen te voet of per fiets in Europa.

Fietsers en voetgangers zijn veel te slecht beschermd op de Europese wegen. Dat is de reden waarom er elk jaar duizenden doden vallen, stelt het European Road Safety Council (ETSC), een Brusselse non-profitorganisatie die zich inzet voor minder verkeersdoden en -gewonden, na onderzoek.

Tussen 2010 en 2018 stierven in Europa meer dan 70.000 voetgangers en fietsers en de overgrote meerderheid overleed na een ongeluk met een motorvoertuig, namelijk 83 procent van de fietsers en 99 procent van de voetgangers.

Jaarlijks 7400 doden

In 2018 ging het in 29 procent van alle verkeersongelukken om incidenten met voetgangers en fietsers, aldus het ETSC, dat de ongevallenstatistieken van alle EU-staten en buurlanden zoals Noorwegen en Zwitserland evalueerde. De helft van de slachtoffers was over de 65 jaar.

Volgens het ETSC worden elk jaar gemiddeld ongeveer 5200 voetgangers en 2200 fietsers gedood bij verkeersongevallen in de Europese Unie. Hoewel het aantal gedode automobilisten tussen 2010 en 2018 met 24 procent daalde, bleef het sterftecijfer onder fietsers vrijwel ongewijzigd.

Versmalde kruispunten

Het hoge aantal ongevallen onder fietsers heeft mogelijk te maken met het feit dat steeds meer mensen elektrische fietsen gebruiken. Het ETSC klaagt echter ook over het falen van de EU. Veel regeringen, lokale autoriteiten en voertuigfabrikanten investeerden niet genoeg in de bescherming van de meest kwetsbare weggebruikers.

De gevarenpunten zijn bekend. Uit het ETSC-onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 28 procent van alle dodelijke fietsongevallen op kruispunten gebeurt - als ze veiliger worden gemaakt, kunnen veel ongevallen worden voorkomen. Op veel plaatsen ontbreken trottoirs en veilige kruispunten. Wanneer de rijbaan bij kruisingen wordt versmald, vertraagt ​​dit het autoverkeer en hoeven voetgangers minder ver te lopen om naar de overkant van de straat te komen.

Dode hoek

De auteurs van de studie benadrukken ook het gevaar van afslaande bussen en vrachtwagens: in Nederland sterft bijvoorbeeld 36 procent van de fietsers die in aanrijding komen met een zware vrachtwagen. De EU heeft maatregelen voorgeschreven om de dode hoek in vrachtwagens te vermijden, maar het zal nog jaren duren voordat deze in de praktijk effect sorteren.

Veilige overgangen, bewaakte 30 kilometer per uur-zones of de gelijkstelling van fiets- en autoverkeer qua voorrang zijn enkele suggesties van het ETSC-project. Ook blijkt dat een groot aantal landen weliswaar het aantal verkeersslachtoffers omlaag wil brengen, maar dat veel overheden niet eens een doelstelling hebben geformuleerd bij ongevallenpreventie voor fietsers en voetgangers.

  1. ‘Na zes jaar kunnen autobanden toch nog steeds goed zijn?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Na zes jaar kunnen autobanden toch nog steeds goed zijn?’

    ,,Mijn verzekeringsmaatschappij vergoedt de kosten van een klapband slechts ten dele als die band ouder is dan zes jaar. Hierbij wordt de productiedatum gehanteerd. Dit is toch onredelijk, milieuonvriendelijk en slecht voor mijn portemonnee? Als meer dan zes jaar oude banden wel door de apk komen, mag ik aannemen dat daarbij gekeken is naar haarscheurtjes en de algehele conditie‘’, vraagt lezerJos de Graaf zich af.