Fietssnelweg bij Schiphol moet files tegengaan
Wegenbouwer BAM Infra, fietsfabrikant Gazelle en een aantal andere initiatiefnemers willen een ‘snelweg’ voor de elektrische fiets tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp aanleggen.
De initiatiefnemers spreken liever van een mobiliteitsconcept, want het gaat om meer dan asfalt alleen. Het concept biedt volgens hen een oplossing voor dichtslibbende wegen rond Amsterdam en Schiphol. Gehoopt wordt dat zakelijk verkeer en reizigers na de aanleg gebruik gaan maken van de speedbike. Dat is de snellere elektrische fiets.
22 kilometer
Het concept richt zich op gebruik van de e-bike in de regio Hoofddorp-Amsterdam, met Schiphol als middelpunt. De basis wordt gevormd door de aanleg van een snelfietsroute van 22 kilometer. Hierdoor wordt het voor de 60.000 medewerkers aantrekkelijker om met de elektrische fiets naar Schiphol te reizen. Aantrekkelijke fietsprogramma’s en werkgeversprogramma’s met leasemogelijkheden moeten het fietsgebruik stimuleren, zo meent het consortium.
Fly+Bike
Ook reizigers die op Schiphol landen, kunnen gebruik maken van het fietspad. Voor zakelijke passagiers komt er een fietsverbinding tussen het vliegveld en de Zuidas. Deze afstand is 13 kilometer en dus geschikt voor een e-bike of speedbike. Voor toeristen is er Fly+Bike. Zij reserveren bij het boeken van hun vliegticket direct een fiets en gebruiken die om in Amsterdam te komen. Dit draagt bij aan de beleving ‘Nederland fietsland’ en een betere spreiding van de toeristenstroom. Via een speciale elektrische kofferservice wordt de bagage afgeleverd en opgehaald.
Zes miljoen euro
Het mobiliteitsconcept, inclusief de voorbereidingen op het gebruik van deelfietsen, leasefietsen en Fly+Bike, kost een kleine 6 miljoen euro en is volgens de initiatiefnemers eenvoudig te realiseren. De ruggengraat van het plan, de snelfietsroute, bestaat voor 80 procent uit bestaande paden. Bij het deel dat nog ontbreekt gaat het vooral om de aanleg van infrastructuur, verbetering van de veiligheid en het plaatsen van wegwijzers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikaanse Valley in Westland: Ford Mustang-evenement trekt veel bekijks
Poeldijk -
Zo lang mag je caravan of camper voor de deur geparkeerd staan
Het vakantieseizoen is in aantocht. Dat betekent dat de caravan of camper weer van stal wordt gehaald voor het nodige poets-, reparatie- en inpakwerk. Maar hoe lang mag het ding eigenlijk in de straat staan? -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Deze auto verbrak op één dag 23 wereldrecords
De Rimac Nevera, de elektrische hypercar van het Kroatische bedrijf Rimac, is bloedsnel. Eind april brak het sprintkanon 23 verschillende acceleratie- en/of deceleratie-wereldrecords voor productieauto’s, waaronder de sprint van 0-300 km/u in minder dan 10 seconden.
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
-
-
Auto-expert
Waarom mogen nieuwe auto’s met één koplamp rijden?
Bij moderne auto’s wordt soms automatisch een van de twee koplampen uitgeschakeld. Mag dat zomaar, vraagt lezer William van der Valk zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUMVW ID.Buzz
Volkswagen maakt zijn nieuwe busje groter, slimmer en ruimer
De opzienbarende Volkswagen ID.Buzz was tot nu toe voornamelijk als bestelauto in trek. Maar de nieuwe, verlengde versie moet daarin verandering brengen. Die is veel aantrekkelijker als gezins- en reisauto, dankzij extra zitplaatsen, meer ruimte, slimme vondsten en verbeterde techniek.