Files weg dankzij thuiswerken, experts pleiten nu voor rekeningrijden
VIDEODe coronacrisis bewijst definitief dat files oplosbaar zijn zonder structurele aanleg van nieuw asfalt. Als gevolg van thuiswerken zijn er veel minder auto’s op de weg waardoor het fileprobleem vrijwel verdwijnt. Dat concluderen verkeersexperts op basis van de gekelderde mobiliteitscijfers.
Delen per e-mail
Nadat de files afgelopen jaren verveelvoudigden, is het file-spook op de Nederlandse wegen sinds de eerste lockdown bijna geheel verjaagd. De congestie is dit jaar 93 procent minder dan in 2019, blijkt uit de nieuwe ‘Achtergrondrapportage Monitoring Mobiliteit tijdens Covid-19' van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Het aantal auto's op de weg ligt deze maand een vijfde lager dan in november vorig jaar. De enige resterende opstoppingen zijn het gevolg van wegwerkzaamheden en ongelukken.
,,De pandemie toont aan wat computermodellen al langer voorspellen, maar wat wetenschappelijk nooit kon worden onderbouwd: dat files bij minder verkeer exponentieel afnemen”, vertelt Ruud Hornman, lector smart mobility aan de Hogeschool Breda. Acht procent minder verkeer betekent liefst 50 procent minder files, blijkt uit de data van het ministerie.
Luister voor het laatste corona nieuws naar de AD Nieuws Update:
De AD Nieuws Update verschijnt elke werkdag op Spotify en Apple Podcasts.
Gespreid reizen
Hoe sterk dat effect is, bleek eind augustus toen het aantal auto’s op de wegen weer vrijwel even groot was als normaal. De files bleven weg. ,,Dat kwam doordat mensen vaker gespreid om buiten de spits reizen, vertelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. En dat komt weer doordat het door corona minder belangrijk is om op tijd op het werk te komen.
De les van de coronapandemie is daarmee dat thuiswerken inderdaad uiterst effectief werkt tegen files. ,,En niet alleen hele dagen, ook al enkele uren op een dag”, zegt Erik Verhoef, hoogleraar vervoerseconomie aan de VU. ,,Als we dat eerste overleg via Zoom of Teams doen, kun je daarna filevrij van Amsterdam naar Rotterdam rijden.”
Het andere advies luidt dat het kabinet werk moet maken van rekeningrijden of spitsheffingen, zeggen de verkeersexperts. ,,Als je met kilometerbeprijzing of een spitsheffing 5 tot 10 procent van de automobilisten van de weg kunt halen, scheelt dat de helft aan files”, zegt vervoerseconoom Verhoef. ,,Dan hoef je miljarden euro’s minder in nieuwe wegen of stroken asfalt te steken. Dat geld is immers puur bedoeld om pieken op te vangen.”
Weerstand verdwijnt
Hoogleraar Verhoef wijst erop dat de files een keer terugkeren. ,,Dit is het geschikte moment om te beginnen met rekeningrijden, nu raak je automobilisten bovendien weinig in de portemonnee.”
De kansen voor rekeningrijden lijken na decennia van weerstand langzaam te keren. Zelfs de VVD draait bij in haar nieuwe verkiezingsprogramma voorzichtig. Belangrijke reden is de komst van elektrische auto’s. Hierdoor vallen de brandstofaccijnzen weg en dreigt een miljardentekort voor de schatkist. Stekker- en emissieloze auto’s per kilometer belasten, wordt in Den Haag als een logisch alternatief gezien. Maar nu alle auto's emissieloos op termijn worden, betekent dat in praktijk een algemene kilometerheffing.
In oktober kwam ook een onderzoek van het Kabinet naar buiten, waaruit blijkt dat invoering van een spitsheffing in 2030 de verloren reistijd door files met 43 tot 68 procent kan verminderen. Dat onderzoek werd in het kader van het Klimaatakkoord gedaan. D66 riep het kabinet op meteen te beginnen met werk maken van rekeningrijden, maar dat vond de VVD te gortig.
Bekijk hieronder onze populairste nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen. -
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
PREMIUM
Is verbreden van snelwegen bij Utrecht nog nodig? Dit vinden deskundigen: ‘Een auto verkoop je niet zo snel’
Er zijn amper files en de verwachting is dat we veel meer zullen thuiswerken, ook na coronacrisis. Is de verbreding van de snelwegen bij Utrecht nog wel nuttig? -
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is. -
Ford moet 3 miljoen auto's terugroepen wegens airbagprobleem
De Amerikaanse autofabrikant Ford moet van de Amerikaanse regulator voor het transport NHTSA drie miljoen auto's terugroepen door defecte aribags van Takata. De regulator verwierp dinsdag een verzoek om die terugroeping te vermijden.
-
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. -
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen. -
Plannen voor rekeningrijden zaaien tweespalt in coalitie
Regeringspartij D66 wil dat het huidige kabinet plannen gaat maken voor de invoering van rekeningrijden over vijf jaar. Onzin, vindt coalitiepartner VVD.