‘Flexflitsers’: deze verplaatsbare flitspalen worden vanaf dinsdag op vijftig plekken ingezet
Het Openbaar Ministerie wil nog voor het einde van dit jaar twintig zogeheten ‘flexflitsers’ inzetten. De verplaatsbare flitspalen gaan twee maanden lang 24 uur per dag de maximumsnelheid van auto’s controleren.
Volgend jaar komen er nog eens dertig exemplaren bij. Met de vijftig verplaatsbare installaties wil het OM op meer dan 150 verschillende locaties handhaven op de snelheidslimiet. De flexflitsers komen te staan langs gevaarlijke wegen, waar het risico op ongevallen door kruisingen en oversteekplaatsen groot is. Het doel ervan is het aantal hardrijders terug te dringen en daarmee het aantal verkeersslachtoffers.
De verplaatsbare flitspalen vormen een aanvulling op de vaste flitsers en de mobiele radar van de politie. Ze zijn volgens een woordvoerster van het OM gemakkelijk te plaatsen en te verhuizen, omdat ze werken met eigen accu’s zodat er geen stroomvoorziening nodig is. Het OM zegt succesvolle pilots te hebben gedaan met het nieuwe fenomeen, zodat de verplaatsbare flitsers nu in heel Nederland kan worden ingezet.
De flitser staat ongeveer twee maanden op dezelfde plek en wordt daarna verplaatst, aldus justitie. Zo kan op veel verschillende locaties gehandhaafd worden, en worden bestuurders bewuster van hun snelheid en rijgedrag. Later wordt de flexflitser weer op dezelfde plek teruggeplaatst. Ze kunnen ook goed ingezet worden bij wegwerkzaamheden, waar tijdelijk een aangepaste maximumsnelheid geldt.
Eerste flexfliters
De eerste flexflitser wordt dinsdagochtend geplaatst aan de Provincialeweg in Hoorn, een drukke weg waar vaak te hard gereden wordt en de afgelopen jaren meerdere ernstige ongevallen waren. Na Hoorn volgen die week nog twee locaties: 9 november Bergen op Zoom en 14 november Amsterdam. De week erna krijgen Venlo en Soest een flexflitser. In 2022 worden in totaal twintig flexflitsers ingezet, in 2023 volgen er nog dertig. Hiermee wil het OM voorlopig op 150 verschillende locaties handhaven op de snelheidslimiet. De locaties worden geselecteerd op basis van overtredingscijfers, risico’s zoals kruisend verkeer, en het aantal ongevallen.
Succesvolle pilots
In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is het terugdringen van te hard rijden een van de prioriteiten. Het doel is: significant minder verkeersslachtoffers door snelheid in 2030. Het terugdringen van risico’s in het verkeer staat hierbij centraal. Handhaving is een van de middelen die hiervoor ingezet kan worden. Naast de vaste flitsers en de mobiele radar, die de politie voor korte tijd in kan zetten, heeft het OM succesvolle pilots gedaan met een verplaatsbare flitspaal: de flexflitser.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom je niet bang hoeft te zijn voor deze Duitse flitspalen
Veel automobilisten zijn geneigd om in Duitsland van schrik op de rem te trappen wanneer ze een blauwe flitspaal zien staan. Maar de angst voor een snelheidsboete is bij deze palen ongegrond. -
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat? -
PREMIUMMijn Allessie
De Morris Minor 1000 is zijn dierbare trouwauto, ook al zakten Rob en zijn vrouw bijna door de bodem
Op vakantie wil je nog wel eens struikelen over liefde op vier wielen en precies dat overkwam Rob Klompenhouwer in het Engelse Bath. Zijn aandacht werd dertig jaar geleden getrokken door de Morris Minor 1000 die niet zo duur in aanschaf bleek te zijn. Voor hij het wist had ‘ie zo’n ‘schattig bolletje’ gekocht. Die ging voor altijd mee naar huis.
-
PREMIUM
Gehandicaptenverzorgster scoort aan lopende band parkeerbonnen: ‘Gemeente moet oplossing bedenken’
Weinig mensen zullen zo veel parkeerbonnen krijgen als de Dordtse Annemieke Ooyen. Soms gaan er weken voorbij dat ze er geen één krijgt, soms kan ze in een maand 300 euro aftikken. De zorg voor ernstig gehandicapte mensen maakt dat ze lang niet altijd volgens de boekjes kan parkeren. -
-
-
PREMIUM12
Mysterie: waarom worden in Rotterdam consequent trappers van swapfietsen gejat?
Swapfietsen zijn doelwit van ‘trapperdieven’. De populaire fietsverhuurder gist naar een reden voor deze typisch Rotterdamse rijwielsabotage. -
PREMIUM
Boete voor ouders die naar stervende dochter rijden: ‘Blijkbaar heeft officier van justitie geen dierbaren’
Afgelopen week haalde ze het nieuws als de moeder die een bon kreeg toen ze zich op hoge snelheid naar haar stervende dochter spoedde. Achter het drama op die dag blijkt een intens verdrietig verhaal te schuilen. ,,Het klinkt misschien gek, maar ik had er vrede mee dat ik Daphne niet meer in leven heb gezien.”