Telefoon-apps die waarschuwen voor snelheidscontroles zijn vanaf heden verboden in Duitsland.
Volledig scherm
Telefoon-apps die waarschuwen voor snelheidscontroles zijn vanaf heden verboden in Duitsland. © ANP

Flits-apps als Waze en Flitsmeister verboden in Duitsland

Bestuurders die een flitspaal-waarschuwing in de auto gebruiken, lopen voortaan kans beboet te worden in Duitsland. De Bondsraad heeft hiertoe de wegenverkeerswet aangescherpt. 

In de wegenverkeerswet was al opgenomen dat ingebouwde radarverklikkers en losse apparatuur die ertoe dient om controles aan te kondigen of te verstoren verboden is. Sinds 14 februari mogen ook apps met die functie niet meer. Tot voor kort was dit nog een grijs gebied omdat telefoons dat niet als hoofddoel hebben.

Artikel 23 in de wegenverkeerswet is nu veranderd, zodat het ook om apparaten gaat die naast hun hoofddoel ook de controles kunnen verklikken en/of verstoren. Als je alleen de flitspaal-app installeert, ben je echter niet strafbaar. Alleen het gebruik is verboden. Hetzelfde geldt voor navigatieapparatuur. Veel navigatiesystemen worden geleverd met een vooraf geïnstalleerde flitspaal-waarschuwing. Als je die functie echter permanent uitschakelt, ben je niet strafbaar.

Er zit ook nog een flinke een maas in de nieuwe wet. De passage in de wegenverkeerswet verwijst expliciet naar de bestuurder. Andere passagiers zijn vrijgesteld. In theorie zou de bijrijder een flitspaal-app mogen gebruiken. Het probleem daarbij is alleen dat hij de bestuurder ook niet mag waarschuwen voor flitspalen. Maar dat bewijzen lijkt ons bij voorbaat een lastige zaak voor de aanklager wanneer het op een rechtszaak aankomt. 

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.