Volledig scherm
© AP

Ford bezuinigt fors in Europa: minder modellen, fabrieken dicht

De Amerikaanse autofabrikant Ford zet het mes in zijn Europese divisie. De automaker schrapt naar verwachting duizenden banen en sluit mogelijk enkele fabrieken. De productie van sommige modellen voor de Europese markt wordt gestaakt. Ook de samenwerking in Rusland wordt tegen het licht gehouden. Met de ingrepen wil Ford weer winstgevend worden in Europa.

Bij Ford in Europa werken circa 54.000 medewerkers, vooral in Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat laatste land is de belangrijkste markt voor Ford in Europa, maar hier is wel sprake van krimp. De automaker vreest in het bijzonder de impact van de naderende brexit.

De stap sluit aan bij eerdere ingrepen die Ford op zijn thuismarkt al deed. Aantallen noemde de Europese baas van Ford, Steven Armstrong, evenwel niet. ,,Er zal een significante impact zijn in Europa. We gaan alle opties bekijken”, aldus Armstrong. Tot die opties behoren ook fabriekssluitingen.

Modellen die minder rendabel zijn, zal Ford uitfaseren. Onder meer wordt erover gesproken om de productie van de compacte SUV C-Max, in het Duitse Saarlouis, te staken. Ook had Ford al aangekondigd een versnellingenfabriek in Bordeaux te sluiten.

De Europese personenauto-tak drijft vooral op hatchbacks als de Fiesta en de Focus. Het bedrijf wil zich meer richten op SUV’s en soortgelijke auto’s. Ook gaat Ford de Europese tak in drie divisies opdelen. Een voor de personenauto’s, een met bedrijfswagens waar volgens Armstrong ,,solide winsten’' mee worden behaald. De derde divisie betreft over importmodellen, zoals de Ford Mustang.

Ford kondigde vorig jaar al een grote reorganisatie aan. Naast Europa schrijft het bedrijf ook in Azië rode cijfers. Daarnaast heeft het concern geld hard nodig voor de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto’s.

Ook banenverlies bij Jaguar Land Rover

Ook een andere autofabrikant meldde vandaag slecht nieuws. De Britse automaker Jaguar Land Rover (JLR) schrapt wereldwijd 4500 banen. Het merendeel van die banen verdwijnt in thuismarkt Groot-Brittannië. Het bedrijf benadrukt dat banen bij de productie van auto’s buiten schot blijven. Vorig jaar vertrokken er al 1500 werknemers bij JLR.

Ook gaat het bedrijf in andere kosten snijden met een totaal van 500 miljoen pond, omgerekend ruim 550 miljoen euro. Die kostenbesparingen komen bovenop die van vorig jaar van eveneens 500 miljoen pond.

Het bedrijf wil met de ingrepen tegenwind het hoofd bieden. Onder meer mindere verkopen in China, strengere Europese uitstootregels en minder vraag naar diesels zitten Jaguar land Rover dwars.

Dat het niet heel goed gaat met het bedrijf bleek al uit de dieprode halfjaarresultaten. Op verschillende productielocaties werd het werk eerder tijdelijk stilgelegd of ingeperkt.

Voor de overstap naar elektrische auto’s investeert JLR, dat eigendom is van het Indiase Tata Motors, in fabrieken in Wolverhampton en Birmingham. Daar worden straks aandrijfsystemen en batterijen gemaakt.