Volledig scherm
© Kia

Foutje: elektrische Kia komt ‘slechts’ 455 kilometer ver op volle lading in plaats van 485

Kia moet de actieradius bijstellen van de Kia e-Niro. Volgens een persbericht testte de toezichthoudende instantie te lang in de stadscyclus tijdens een WLTP-testprocedure.

De Kia e-Niro met een 64 kWh-batterij en de versie met een 39,2 kWh-batterij hebben in werkelijkheid een kleinere actieradius dan tot nu toe werd gecommuniceerd door Kia Motors Europe. De twee varianten hebben geen actieradius van respectievelijk 485 en 312 kilometer maar van 455 en 289 kilometer. Dat meldt de Nederlandse importeur. Tot voor kort was er alom bewondering voor Kia, dat qua actieradius de Audi e-tron ruim versloeg - een auto die twee keer zo duur is.

Volledig scherm
© Kia

Nog altijd heeft de e-Niro een groter bereik dan de 400 kilometer van de e-tron, maar het verschil is wel een stuk kleiner. Volgens Kia is er iets misgegaan bij de toezichthoudende instantie die de modellen aan de nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) onderwierp. “Voor de nieuwe e-Niro heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd. De e-Niro is te lang op de stadscyclus getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw elektrisch model”, zo schrijft de importeur in een mededeling.

Volledig scherm
© Kia

Kia neemt contact op met klanten die een e-Niro hebben besteld om het verschil in actieradius toe te lichten. Indien gewenst kan de bestelling kosteloos worden geannuleerd, schrijft de importeur. Het gaat hierbij naar verluidt om meer dan 3.000 mensen. In alle gevallen gaat het om het 64 kWh-model, aangezien de minder sterke versie pas eind volgend jaar op de markt komt.