Noorderlingen dieselen lekker door, zo blijkt uit onderzoek van Independer.
Volledig scherm
Noorderlingen dieselen lekker door, zo blijkt uit onderzoek van Independer. © ANP

Friezen zijn het meest verknocht aan hun dieselauto, Limburgers het minst

Van de vier grote steden heeft Rotterdam relatief het minste aantal hybride en elektrische auto’s onder particulieren. In de Maasstad is slechts 1,3 procent van het particuliere wagenpark elektrisch en nog geen drie procent is hybride. Amsterdam heeft met drie procent het hoogste percentage puur elektrische auto’s. Den Haag is met zes procent koploper op het gebied van hybride auto’s. 

Dit blijkt uit onderzoek van Independer, dat meer dan een miljoen afgesloten autoverzekeringen door particulieren analyseerde.  Het onderzoek toont ook aan dat het aandeel dieselauto’s per provincie flink uiteen loopt. Friesland staat op de eerste plaats. Bijna een kwart van de particuliere personenauto’s in deze noordelijke provincie rijdt op diesel. Limburgers hebben volgens dit onderzoek het minst met diesels. Deze provincie telt met 12,4 procent het laagste percentage personenauto’s dat op diesel rijdt. Dat is bijna de helft van het percentage van het Friese dieselwagenpark (24,2 procent). 

Bron: Independer

Independer keek ook naar ‘oude diesels’ van vóór 2005 - vanaf dat jaar werden de emissienormen strenger - in de vier grote steden. In Rotterdam rijden (met 14 procent) de meeste van deze oudere dieselauto’s rond. In Amsterdam is dit percentage bijna negen procent.

Bron: Independer

Flevoland heeft verreweg het hoogste percentage elektrische en hybride auto’s. Het gaat hier om bijna tien procent van het wagenpark. Dat is fors, zeker in vergelijking met de provincie Drenthe, waar dit bij slechts 3,5 procent van de particuliere personenauto’s het geval is.

Bron: Independer
  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.