Diesel.
Volledig scherm
Diesel. © ANP

Frituurvet, algen: hier kunnen dieselauto's óók op rijden

Dieselmotoren werden oorspronkelijk ontworpen om te draaien op pindaolie. Ook vandaag de dag kunnen diesels op veel meer milieuvriendelijke alternatieven rijden dan benzinemotoren.

Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor, ontwierp de dieselmotor specifiek met als doel om op vrijwel elke brandstof te lopen. Op die manier zou de motor gebruikt kunnen worden om delen van de wereld te mechaniseren die op dat moment nog niet waren geraakt door de industriële revolutie.

Anno 2020 rijdt bijna 100 procent van de dieselmotoren op op aardolie gebaseerde dieselolie. Een enkele stadsbus of landbouwvoertuig rijdt op pure biodiesel, maar het zijn druppels op de gloeiende plaat. Nu het sentiment rondom deze brandstof compleet is omgedraaid, wordt er weer gesproken over alternatieven - en dat zijn er nogal wat.

Biodiesel
Volledig scherm
Biodiesel © ANP

Gerecycled frituutvet

Biodiesel is er een van. Het is dieselbrandstof die is gemaakt van natuurlijke bronnen en bevat dus geen componenten op oliebasis. Dit kunnen plantaardige oliën zijn, maar ook dierlijke vetten. Nadelen zijn de beperkte houdbaarheid (acht maanden) en dat het goedje minder vermogen levert.

Gerecycled frituurvet valt in principe onder de categorie biodiesel. Het hoeft niet speciaal gemaakt te worden en is zelfs een afvalproduct en dus groener dan de speciaal gemaakte variant. De olie moet wel eerst worden gefilterd en worden gemengd met chemicaliën om motoren goed te laten werken. Ook moet de brandstof voorverwarmd worden om stolling te voorkomen.

Brandstof gemaakt van lucht

Blue Crude is een product gepatenteerd door een Duits bedrijf, Sunfire. Bij dit proces wordt kooldioxide uit de lucht gefilterd. Na de splitsing van water in waterstof en zuurstof wordt een koppeling gemaakt tussen de waterstof en koolstofatomen. Daarmee kan vervolgens een variant van diesel worden gemaakt. Wanneer dit wordt gedaan met duurzame bronnen, is het CO2-neutraal.

DME is een afkorting van dimethylether, dat wordt gemaakt uit biomassa. Het lijkt op diesel, maar heeft als voordeel is dat het geen roet oplevert. Het is gemakkelijk te transporteren en niet giftig. Wel moeten dieselmotoren licht aangepast worden voor deze brandstof en is het vooralsnog een stuk duurder dan diesel.

Olie op basis van algen.
Volledig scherm
Olie op basis van algen. © Dreamstime

Algen-olie

De bovenstaande brandstoffen zijn momenteel de meest veelbelovende, maar ze zijn zeker niet de enige andere brandstoffen waarop een diesel zou kunnen rijden. Butanol uit biomassa wordt ook genoemd in studies, hoewel het eigenlijk moet worden gecombineerd met conventionele diesel in variabele verhoudingen om te werken. Hetzelfde geldt voor ethanol - een variant van alcohol. Ook brandstof gemaakt van algen staat op de lijst van veelbelovende alternatieven. Sommige soorten micro-algen kunnen tot 60 procent van hun totale gewicht omzetten in olie. Het raffinageproces is vrijwel hetzelfde als voor het maken van reguliere biodiesel.

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.