Volledig scherm
De Seat Ibiza TGI heeft een aardgasinstallatie. © Seat

Gas als tussenstation

Rijden op LPG of CNGNu diesel uit de gratie raakt, komen er meer auto’s op de markt die op (groen) gas rijden. Een ideaal tussenstation, zolang het elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat.

Quote

In 2025 willen we één miljoen auto’s op aardgas hebben verkocht

Jens Andersen, VW

Elektrische auto’s zijn voor veel mensen nog te duur, ze komen er niet ver genoeg mee, het opladen duurt te lang en het aanbod aan modellen is beperkt. Tegelijkertijd komen steeds meer kwalijke eigenschappen van de dieselmotor aan het licht. En met de huidige generatie benzinemotoren kunnen de klimaatdoelen, ook die van het Nederlandse regeerakkoord, niet worden gehaald.

De auto-industrie is daarom noodgedwongen op zoek naar een tussenoplossing. Eigenlijk bestaat die allang, in de vorm van ‘liquified petroleum gas’ (LPG) en ‘compressed natural gas’ (CNG, oftewel aardgas). De laatste liefst wel in een ‘groene’ variant, die deels of volledig bestaat uit een biogas. Behalve autofabrikanten tonen ook leasemaatschappijen sinds kort weer interesse, nu ze huiverig zijn geworden voor dieselmotoren.

Ooit was Nederland LPG-land nummer één, maar door strengere regelgeving daalde de populariteit van LPG afgelopen jaren snel. Je mag er bepaalde parkeergarages niet mee in, de motortechniek wordt ingewikkelder en daarmee de inbouwapparatuur duurder, en de LPG-prijs stijgt.

Bijtelling

,,LPG had het de afgelopen jaren zwaar’’, geeft Kees Goudberg van Stichting Autogas Nederland toe. ,,Maar sinds de bijtelling voor een LPG-auto net als benzine, diesel en hybride 22 procent is, stijgt de interesse. Ook zien fabrikanten en overheden LPG weer als waardig alternatief nu de dieselmotor steeds vaker de zwarte piet krijg toegespeeld. Maar dan moeten de fabrikanten wel meer auto’s gaan leveren die standaard geschikt zijn voor LPG. Dat zijn er nu nog te weinig.’’

LPG is een bijproduct van de winning van aardolie en schaliegas. Het is dus feitelijk een afvalproduct en dat maakt het al meteen duurzamer dan veel andere brandstoffen. Bij CNG gaat het om aardgas dat min of meer rechtstreeks uit de aarde wordt opgepompt en waarvan Nederland nog een aardige voorraad in de Groningse bodem heeft. Maar door de aardbevingen van de laatste tijd lijkt het erop dat die kraan langzaam wordt dichtgedraaid.

Ter compensatie wordt nu de productie van ‘biogas’ opgeschroefd, de duurzame variant van aardgas die wordt geproduceerd uit afval. En ook aan LPG is voorlopig geen tekort. ,,Er zal komende jaren steeds meer LPG beschikbaar zijn’’, weet Goudberg. ,,Dat komt doordat bij de winning van schaliegas ook veel LPG vrijkomt.’’

Duitsland

In het buitenland is aardgas populairder dan hier. Zo rijden in Duitsland al zo’n 77.000 aardgasauto’s rond. Juist daarom leveren met name veel Duitse merken tegenwoordig kant en klare modellen met ingebouwde aardgastanks. ,,In 2025 willen we het aantal verkochte aardgasauto’s vertienvoudigd hebben tot één miljoen’’, zegt Jens Andersen van het VW-concern. ,,CNG is de perfecte aanvulling op elektro-mobiliteit en een perfecte transitiebrandstof.’’

De moderne CNG-auto’s hebben namelijk, zelfs als ze op fossiel aardgas rijden, al een aanzienlijke lagere CO2-uitstoot dan benzine. Merken als Audi, Volkswagen, Fiat, Opel, Mercedes, Seat en Skoda hebben aardgasauto’s in de aanbieding, maar die zijn niet allemaal te koop in Nederland.

Het VW-concern is het verst. Audi levert een A3 Sportback op CNG en ook de A4 Avant en de A5 Sportback. Seat maakte onlangs bekend dat het zijn complete gamma van compacte auto’s voor Nederland kan leveren met een CNG-installatie. Het gaat daarbij om de Seat Mii, Ibiza, Leon en eind dit jaar de Arona. Skoda heeft de Citigo en Octavia in de aanbieding met CNG en dan zijn er nog de Volkswagen Up, Polo, Golf en Caddy.

Volledig scherm
Het Volkswagen-concern brengt de meeste automodellen op de markt die op aardgas rijden. © Volkswagen Groep

Actief

Kant en klare LPG-auto’s zijn in Nederland dun gezaaid. Merken als Citroën, Fiat, Hyundai, Kia, Dacia, Kia, Mitsubishi, Renault en Opel hebben wel auto’s die standaard met LPG-installatie zijn uitgerust, maar de meeste fabrikanten leveren hun modellen nog niet in Nederland vanwege het tot voor kort ongunstige belastingklimaat.

Goudberg: ,,Voorlopig zijn alleen Opel en Dacia hier actief. Maar de kans is groot dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen. Bovendien is het minder ingewikkeld en dus goedkoper om bij bestaande auto’s te kiezen voor een LPG-ombouw. Die kost tussen de 1.495 en 2.195 euro en duurt twee dagen.’’

Net als Goudberg denkt ook Seat-woordvoerder Ard van den Eijnde dat beide brandstoffen zeer geschikt zijn om de klimaatdoelen te halen. ,,Voor lang niet iedereen is een auto op ­accu’s al een geschikte keusze. Daarom worden auto’s met zeer zuinige verbrandingsmotoren op CO2-arme brandstoffen een aantrekkelijk alternatief, totdat elektrisch rijden volwassen is.’’

Aan de pomp is het met gas ook prettig afrekenen. Volgens opgave van Pitpoint, leverancier van ‘schone’ brandstoffen, rijd je nu voor 20 euro met eenzelfde auto op benzine 151 km, met LPG 280 km en met CNG maar liefst 360 kilometer.

  1. Ongeluk met een zelfrijdende auto: wie is er verantwoordelijk?
    Video

    Ongeluk met een zelfrijden­de auto: wie is er verantwoor­de­lijk?

    Nooit meer zelf sturen én een verkeer zonder ongelukken! Het ideaal van de zelfrijdende auto klinkt als twee futuristische vliegen in één klap. Google, Tesla en Uber zijn afzonderlijk experimenten gestart om dit te realiseren. De grote vraag is: wie is verantwoordelijk als een zelfrijdende auto een ongeluk maakt? Chauffeur, monteur of auto? Dr. Merel Noorman (Tilburg University) geeft antwoord in een nieuw college van Universiteit van Nederland*.