Volledig scherm
Op de A2 is goed te zien hoe helder de ledverlichting is vergeleken met de natriumlampen op het deel dat nog niet is vervangen. © Rijkswaterstaat

Gele natriumlamp langs rijksweg ingeruild voor hagelwit ledlicht

Rijkswaterstaat wil af van de oranje-gele natriumverlichting langs de snelwegen. Hagelwit ledlicht is goedkoper en geeft beter zicht.

Afgelopen weken zijn de hogedruknatriumlampen langs een deel van de A12 bij Utrecht vervangen door leds. Drie jaar geleden werd al proefgedraaid met led langs de A44, en daarna werd ook de brede A2 tussen Holendrecht en Maarssen voorzien van ledverlichting. In december volgde een deel van de A13. De komende jaren volgen alle rijkswegen, meldt Rijkswaterstaat.

Led heeft veel voordelen ten opzichte van de natriumlampen die decennialang zijn gebruikt. Natriumhogedruklampen geven kleuren belabberd weer. Alles wordt overgoten met een ambergeel sausje. Leds zijn in alle kleuren verkrijgbaar, Rijkswaterstaat kiest voor de snelwegen een daglichtkleur. Op minder drukke tijden zijn de nieuwe lampen bovendien te dimmen. Nóg een voordeel: ledlicht laat zich beter richten. Volgens Rijkswaterstaat ontstaat er dan één doorgaande lijn van licht waardoor het flikkereffect op het dashboard verdwijnt. 

Levensduur

Natriumlampen waren ondanks de nadelen lange tijd geliefd vanwege het lage energieverbruik en de lange levensduur; ze gaan wel 24.000 uur mee. Maar een ledlamp houdt het bijna tien keer langer uit en geeft nog meer licht. Ook is een ledlamp na inschakeling meteen op sterkte, terwijl een natriumlamp begint met een zwak rood schijnsel en pas na tien minuten op volle sterkte is.

Tot een paar jaar geleden waren de natriumlampen nog wel energiezuiniger, maar ook op dat vlak worden ze inmiddels flink verslagen door leds. Rijkswaterstaat denkt per jaar op den duur 4000 ton CO2 te kunnen besparen, maar zover is het nog niet. Relatief nieuwe natriumlampen blijven nog branden totdat ze zijn afgeschreven. Pas over twintig jaar dooft de laatste gele lamp.