Volledig scherm
Een gevleugeld zebrapad. © HLN

Gevleugeld zebrapad moet voetgangers beter beschermen

Vlaanderen heeft er een nieuwe oversteekplaats bij: het gevleugelde zebrapad. Dat is tot driemaal breder dan een gewoon zebrapad en moet de kans op dodehoekongevallen verkleinen.

Waar een gewoon zebrapad minstens drie meter breed is, telt de gevleugelde variant er al snel negen. Die extra buffer moet overstekende weggebruikers vooral voor hoger zittende vrachtwagenbestuurders veel zichtbaarder maken. Want ook vóór een vrachtwagen zit een dode hoek. Vooral bij scholen zorgt dit voor mogelijk gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld wanneer kinderen aansluiten bij een groep die al op het zebrapad overstak.

Het allereerste gevleugelde zebrapad werd aangelegd bij een school in Brugge, nadat daar twee jaar geleden de 6-jarige Yamen Shelleh door een vrachtwagen werd overreden. ,,Daar ontstond het idee het zebrapad te verlengen, tegen de rijrichting in", vertelt schooldirecteur Marc Slosse. ,,Sindsdien stoppen de auto's voor onze schoolpoort vijf meter eerder, of bijna twee keer zo ver van overstekende voetgangers." Beugels aan de kant van de weg moeten ervoor zorgen dat voetgangers keurig in het midden oversteken.

Bij scholen

Omdat uit proefprojecten in Brugge en Melle blijkt dat gevleugelde zebrapaden de verkeersveiligheid verhogen, gaat het Belgische Agentschap Wegen en Verkeer ze nu op meerdere wegen bij scholen installeren.