Volledig scherm

Goedkoop karren: jongere bouwt auto om tot 'brommer'

Nooit meer snelheidsboetes en geen wegenbelasting. APK-keuring? Niet meer nodig. Dankzij een maas in de wet en een paar kleine technische ingrepen kan iedereen spotgoedkoop autorijden. De auto's kunnen dan niet harder dan 45 kilometer per uur, maar dat maakt ze juist populair, vooral onder jongeren.

Quote

Ik woon op het platteland en daar zijn heel veel B-wegen. Daarvoor is deze auto ideaal

Rinie uit Lunteren

Waarom wachten met autorijden tot je 18de als het ook eerder kan? Rinie uit Lunteren is nog maar 15 jaar oud, maar heeft gisteren zijn tweedehands Volkswagen Golf al laten afleveren. Een compleet uitgerust model met alle denkbare accessoires zoals iedere andere automobilist die heeft.

Alleen is deze versie begrensd tot de tweede versnelling. Daardoor kan Rinie niet harder dan 45 kilometer per uur, maar dat maakt hem niets uit. 'Het is voor mij een mooie manier om al te kunnen autorijden,' zegt hij.

Ideaal
Zaterdag is Rinie jarig. Als hij maandag slaagt voor zijn trekkerrijbewijs, mag hij zonder problemen de weg op. Alleen de snel- en autowegen moet hij mijden. 'Ik woon op het platteland en daar zijn heel veel B-wegen. Daarvoor is deze auto ideaal.' Nog een pluspunt: omdat de auto is begrensd, betaalt hij geen wegenbelasting. De truc klinkt te mooi om waar te zijn, maar is volkomen legaal.

De mogelijkheid auto's te laten ombouwen tot een soort 'brommobiel' bestaat al tientallen jaren, maar tot 2010 maakten nauwelijks mensen er gebruik van, blijkt uit cijfers van het RDW. 4 jaar geleden hadden slechts drie automobilisten hun auto laten omkeuren. Vorig jaar stond de teller op 360 en half februari waren dat er al 113. Als de trend doorzet, is het aantal omgekeurde auto's eind dit jaar groter dan het aantal nieuw verkochte brommobielen. Die verkoop halveerde in 5 jaar tot 922 in 2013.

Toenemende vraag
Eigenaar Thijs Verberne van HV-Cars uit Westerhoof verkocht de omgebouwde Volkswagen aan Rinie en ziet de vraag toenemen. Volgens hem zijn het niet alleen de jongeren die de maas in de wet hebben ontdekt.

Ook veel ouderen komen bij hem om een auto te laten begrenzen. 'Het niet betalen van wegenbelasting is voor veel mensen een groot pluspunt. Bijvoorbeeld als ze een auto weinig gebruiken.'

Volgens Thijs Verberne kan elke normale personenauto tot een soort 'brommobiel' worden omgebouwd. Met enkele eenvoudige ingrepen begrenst hij de versnellingsbak tot de tweede of derde versnelling. Ook wordt de achterbank eruit gesloopt, omdat er geen personen in vervoerd mogen worden. Het voertuig wordt dan opnieuw gekeurd en krijgt de status motorrijtuig met beperkte snelheid.

Het RDW bevestigt dat daarvoor tot 1 januari geen rijbewijs verplicht is. Vanaf dan geldt een rijbewijs voor landbouwvoertuigen, een T-rijbewijs. Dat is vanaf 16 jaar te behalen. Iedereen die al een rijbewijs heeft, krijgt dat vanaf die datum bijgeschreven.

Veiligheid
Nu de verkopen aantrekken, groeien ook de zorgen over veiligheid. Vooral de wijze waarop de auto's nu worden begrensd, baart branchevereniging BOVAG zorgen. 'Dat is nu zo eenvoudig, dat het makkelijk is te omzeilen,' zegt woordvoerder Tom Huyskens.

Maar ook het ontbreken van een APK-keuring is volgens de woordvoerder zorgelijk. 'Het grote gevaar is dat zulke auto's volledig uit beeld verdwijnen. Niemand die er dan nog iets van zegt als iemand met versleten banden of remmen rondrijdt.'

Een aantal dealers herkent zich in de kritiek en heeft zich inmiddels verenigd in de branchevereniging MMBS-oke. Zij gaan er bij verzekeringsmaatschappijen op aandringen om jongeren onder de 18 niet langer te verzekeren. Ook zou de keuring anders moeten, waardoor het moeilijker wordt om de begrenzing te omzeilen.